افغانستان

اعلام‌ آتش‌بس سه‌روزه از سوی طالبان؛ عبدالله: آتش‌بس موقت راه‌حل بحران نیست

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان گفته‌است که آتش‌بس موقت، راه حلی دایمی نیست و «راه حل برون‌رفت از بحران کنونی کشور تسریع مذاکرات، اعلان آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ است».

شورای عالی مصالحه، امروز (َدوشنبه، ۲۰ ثور) در اعلامیه‌ای گفته‌است برقراری آتش‌بس موقت در روزهای عید و مناسبت‌های خاص، فرصت کوتاه آرامش را برای مردم فراهم می‌‌کند؛ اما راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست.

در این اعلامیه به نقل از عبدالله آمده‌است که «بحران افغانستان راه ‌حل نظامی ندارد و تجربه چهار دههه اخیر نشان می‌دهد که نسخه خشونت و کشتار نه تنها راه ‌حل نیست؛ بل‌که به عمق بحران و منازعه افزوده‌است».

عبدالله گفته‌است که «هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت بیش‌تر به نتیجه می‌رسد».

او یک‌بار دیگر طالبان را به از سرگیری مذاکرات، آتش‌بس دایمی، قطع جنگ و خون‌ریزی و یافتن راه حل سیاسی جامع، عادلانه، با عزت و قابل قبول برای تمام طرف‌ها فراخوانده است.

این در حالی است که رهبر طالبان سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده‌است.

نعیم وردک؛ سخنگوی طالبان در قطر بامداد امروز در رشته پیام‌های توییتری نوشت که به جنگجویان طالبان دستور داده شده که از روز اول تا روز سوم عید فطر حملات‌شان را علیه نیروهای دولتی متوقف کنند.

او گفته که دراین سه روز، اگر از سوی نیروهای دولتی به جنگجویان حمله شود، آنان از خود و مناطق‌شان با جدیت نگه‌داری و دفاع می‌کنند.

وردک نوشته‌است که جنگجویان طالبان نباید به مناطق تحت حاکمیت دولت بروند و همچنین افراد وابسته به دولت اجازه ندارند به قلمرو طالبان سفر کنند.

طالبان در حالی آتش‌بس اعلام کرده‌اند که این گروه در ماه رمضان به‌رغم خواسته‌ها برای برقراری آتش‌بس، جنگ را تشدید کرده‌اند. براساس آمار وزارت داخله در حملات طالبان دست‌کم ۱۰۰ غیرنظامی در جریان ماه جاری کشته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا