افغانستانجهان

شورای امنیت ملل متحد نشستی را دربارۀ افغانستان برگزار می‌کند

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که قرار است شورای امنیت این سازمان روز سه‌شنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم سرطان) نشست ویژۀ را درباره افغانستان برگزار کند.

یوناما گفته است که این نشست حوالی ساعت ۶:۳۰ دقیقۀ شام به وقت کابل آغاز می‌شود و اعضای این شورا، اوضاع افغانستان را به بررسی خواهند گرفت.

یوناما افزوده که در این نشست مارکس پوتزل، سرپرست هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در مورد وضعیت موجود در این کشور، به اعضای شورای امنیت این سازمان معلومات خواهد داد.

این در حالی است که از چند روز به اینسو، ۷۷مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور بسیاری از رهبران و نمایندگان کشورهای جهان جریان دارد، اما قرار است که برای دومین سال پی در پی، هیچ کسی به نمایندگی از افغانستان در این نشست سخنرانی نکند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل گفته است که بر اساس تصمیم که گرفته شده، امسال نیز نمایندهٔ افغانستان در ۷۷مین نشست مجمع ملل متحد سخنرانی نخواهند کرد.

آقای فایق در یک تویتر افزوده است: “قرار است این‌جانب در جلسه‌ای شورای امنیت که به تاریخ ۲۷ سپتمبر در مورد اوضاع افغانستان دایر می‌شود و محور آن بحث وضعیت افغانستان است، اشتراک و سخنرانی کنم و به نمایندگی از مردمم در این نشست مهم مثل همیش خواست‌ها و صدای ملت‌ام را مطرح کنم.”

با گذشت بیش از یک سال از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، تا حالا هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. علاوه بر آن، رهبران این گروه هنوز با تعزیرات بین‌المللی مواجه اند، تعزیراتی که به گفتهٔ ملل متحد و سازمان‌های کمک‌رسانی، مانع فعالیت‌های بشردوستانه در آن کشور شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی بار دیگر در نشستی، وضعیت افغانستان را به بررسی می‌گیرد که طالبان به محدودیت‌ها و نقض گستردۀ حقوق بشر در این کشور ادامه داده اند.

تسلط گروه طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ سبب تغییرات عمده در زندگی تمام افغان‌ها شد، اما زنان و دختران این کشور به گونه‌ٔ ویژه با محدودیت‌‌های شدیدی مواجه شده اند.

پیش از این، زنان افغانستان موقف‌های بلند سیاسی داشتند، در مکاتب و پوهنتون‌‌ها درس می‌خواندند، متشبث بودند و در سکتورهای مختلف وظیفه داشتند. اما اکنون به استثنای برخی از سکتورهای معدود،‌ به اکثر زنان افغان گفته شده است که در خانه‌ بمانند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش‌آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند، اقدامی که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی‌داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا