جهان

امریکا: هیچ تضمینی برای آینده افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی وجود ندارد

مشارو امنیت ملی امریکا اظهارداشته است که پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان هیچ کسی نمی‌تواند آینده این کشور را تضمین کند.

جک سولیوان همچنان تاکید کرده است که امریکا برای نظارت هراس افگنان در افغانستان تمرکز خواهد کرد.

این در حالی است که قبل از این وزارت دفاع امریکا از بیشتر ساختن ظرفیت برای خروج مصون نیروهای امریکایی از افغانستان خبر داده بود، اما حالا مشاور امنیت ملی امریکا میگویند که به افغانستان نیروی بیشتر نخواهد فرستاد و تنها سفارت امریکا در کابل را حفظ خواهد کرد.

جک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در این باره گفت:” ما باید نیروهای، منابع و ظرفیت‌های خود را برای شماری از کشورهای دیگر که زیر تهدید القاعده و داعش است معطوف بداریم نه اینکه تنها روی افغانستان تمرکز کنیم ما حضور نظامی در افغانستان جز اینکه سفارت مان را حفظ کنیم نخواهیم داشت.”

اما وزیر خارجه امریکا می گوید که واشنگتن ظرفیت‌ها و وسایلی را برای نظارت از تهدید گروه‌های القاعده و هراس افگن دیگر در افغانستان خواهند گماشت.

وی یکبار دیگر می گوید که خروج نیروهای از افغانستان به معنی قطع روابط نیست بلکه کمک‌های بشری و مالی آن کشور برای نیروهای امنیتی افغان همچنان ادامه خواهد داشت.

انتونی بلینکین، وزیر خارجه امریکا، در این باره گفت:” ما وسایل خواهیم داشت تا ببینیم که اگر تهدید هراس افگنی از افغانستان دوباره ظاهر می‌شود یا به‌میان می‌آید ما آنرا همزمان خواهیم دید وبه موقع اقدام خواهیم کرد. ما امکانات و نیروهای خود را خواهیم گماشت تا حفاظت در برابر ظهور مجدد هر تهدید بالقوه را اطمینان بخش سازیم.”

وزیر خارجه امریکا همچنان گفت که این کشور در روند صلح افغانستان دخیل است و تلاش دارد که این روند سر انجام به یک نتیجه برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا