افغانستان

انتقال سفارت فرانسه به فرودگاه کابل و تخلیه کارکنان و اتباع فرانسوی

وزیرامور خارجه فرانسه بی آنکه به مسئولیت های حضور فرانسه در افغانستان اشاره کند، به دلیل آنچه افزایش وخامت اوضاع امنیتی افغانستان توصیف کرد، با صدور بیانیه ای سفارت کشورش را به فرودگاه کابل منتقل کرد تا از آنجا روند تخلیه کامل نیروها را پیگیری نماید.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری به نقل از تارنمای رسمی وزارت امور خارجه فرانسه؛ همزمان با سقوط کابل به دست طالبان، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مقامات فرانسوی در مواجهه با وخامت بسیار شدید اوضاع امنیتی در افغانستان تصمیم گرفتند سفارت خود را به فرودگاه کابل منتقل کنند تا به منظور ادامه عملیات تخلیه کامل آن دسته از هموطنان ما که هنوز در کشور هستند، همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

در این بیانیه آمده است: عملیات تخلیه منظم اتباع ما از هفته ها پیش آغاز شده است و به دنبال تماس های متعدد وزارتخانه با اتباع ما برای خروج از کشور، پرواز ویژه ای از ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر در نظر گرفته شده است.

در این بیانیه همچنین بدون آنکه اشاره ای به وضعیت اتباع افغان یا دیگر مشکلات امنیتی ناشی از حضور کشورهای غربی از جمله فرانسه در افغانستان شده باشد تاکید شده است: براساس برنامه ریزی پیش بینی شده در ماه های اخیر، کارکنان افغان در سازمان های فرانسوی در افغانستان که ممکن است در معرض خطر باشند به همراه خانواده هایشان، یعنی بیش از ۶۰۰ نفر، از سوی وزارت کشور مورد حمایت قرار گرفتند.

بیانیه وزیر امور خارجه فرانسه درمورد خروج اتباع و نیروهایش از خاک افغانستان در حالی است که این کشور به جای صدور بیانیه در وضعیت کنونی باید گزارشی از دستاوردها و تبعات حضور خود در این کشور منتشر نماید و مسئولانه پاسخگوی تصمیمات فرانسه و کشورهای غربی در سال های حضور نظامی در این کشور باشد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با خروج آخرین نظامیان و ورود نیروهای طالبان به پایتخت گفت: کارکنان حاضر در ساختمان سفارت آمریکا در کابل به فرودگاه منتقل می‌شوند تا هنگامی که اطمینان حاصل شود که می‌توانند با خیال راحت و ایمن، فعالیت کنند.

همزمان با صدور فرمان ورود طالبان به به کابل محمد اشرف غنی رییس حمهوری این کشور ترک کرد و از مقام خود کناره گیری کرد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه در افغانستان روز یکشنبه ضمن تایید خبر خروج محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از این کشور، از نیروهای دفاعی و امنیتی خواست تا آرامش را حفظ و در تامین امنیت همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا