افغانستانجهانفن‌آورینگاه‌ها

اوکراین: حملات مرگبار روسیه هزاران غیرنظامیان را کشت و شهرها را ویران کرد

سلاح های انفجاری مردم را کشته، زخمی و بی خانمان می کند. آسیب به زیرساخت های حیاتی

(لویو) – دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد که بیش از 450 غیرنظامی در 11 روز اول جنگ در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، در نتیجه حملات هوایی روسیه و گلوله باران مناطق پرجمعیت گزارش شده است.

این حملات به ساختمان های غیرنظامی از جمله بلوک های آپارتمانی، مدارس، عبادتگاه ها و مغازه ها آسیب رساند و دسترسی به غذا و دارو را با مشکل مواجه کرد. آنها همچنین به زیرساخت‌های شهر آسیب رساندند که باعث شد غیرنظامیان خدمات حیاتی مانند برق، گرما و آب را از دست بدهند.

دیده‌بان حقوق بشر استفاده روسیه از بمب‌های خوشه‌ای و سلاح‌های انفجاری با اثر منطقه‌ای وسیع در مناطق پرجمعیت خارکف را در حملات آشکار و نامتناسب شناسایی کرد. گلوله باران بی رویه در مناطق پرجمعیت، قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض می کند و ممکن است جنایت جنگی باشد.

هیو ویلیامسون، مدیر اروپا و آسیای مرکزی در دیده بان حقوق بشر، گفت: «در خارکف، نیروهای نظامی روسیه از طریق حملات مکرر آشکار بدون تبعیض در مناطق پرجمعیت به زندگی غیرنظامیان بی توجهی نشان دادند. ارتش روسیه ممکن است بر این باور باشد که در حمله به خارکف می تواند قوانین جنگ را نادیده بگیرد، اما دادگاه کیفری بین المللی صلاحیت رسیدگی به جنایات جنگی ارتکابی در خارکف را دارد و مسئولین آن پاسخگو خواهند بود.

بر اساس گزارش پلیس منطقه ای خارکف، از 24 فوریه تا 7 مارس 2022، در مجموع 133 غیرنظامی کشته شدند که 5 نفر از آنها کودک بودند و 319 غیرنظامی زخمی شدند. یکی از حملاتی که دیده بان حقوق بشر به ثبت رساند، مردی را در حالی که بیرون یک سوپرمارکت در صف منتظر بود، کشت. دیگری دو نفر را که ظاهراً به تازگی از یک پناهگاه بیرون آمده بودند تا آب بیاورند، کشت.

سخنگوی دفتر شهردار خارکف به دیده بان حقوق بشر گفت که تا 4 مارس، تقریباً 500000 نفر از جمعیت 1.8 میلیون نفری قبل از جنگ در شهر باقی مانده بودند.

یکی از ساکنان به دیده بان حقوق بشر گفت: «مردم خارکف را «خالی» ترک می کنند. آنها نه چمدان می‌بندند و نه وسایلشان را می‌برند. اسناد آنها و یکدیگر را می گیرند و فرار می کنند.» کسانی که باقی مانده‌اند در بهترین حالت گرمای متناوب را تحمل کرده‌اند، زیرا دمای بیرون بین ۲ تا ۴- درجه سانتی‌گراد بوده است و همچنین کمبود غذا، آب و داروهای ضروری وجود دارد.

یوری سیدورنکا، رئیس اداره امور خارجی دفتر شهردار خارکف، گفت که از 3 مارس این شهر با کمبود عمده دارو مواجه بود: “تاکنون راه هایی برای دریافت دارو داریم، اما به موارد بیشتری نیاز داریم.” در 7 مارس، معاون دفتر وزارت بهداشت خارکف، ژانا استروگایا، به دیده بان حقوق بشر گفت که حداقل 14 مرکز بهداشتی درمانی آسیب دیده اند که 9 مورد از آنها جدی است.

دیده بان حقوق بشر با 29 نفر از جمله ساکنان خارکف، کارکنان پزشکی، داوطلبان کمک به تخلیه و مقامات شهرداری در مورد این حملات مصاحبه کرد. دیده بان حقوق بشر 29 ویدیو و 41 عکس ارسال شده در تلگرام، توییتر، فیس بوک یا تیک تاک و 2 ویدیو و 18 عکس دیگر را مستقیماً برای پژوهشگران ارسال کرد تا شهادت شاهدان را تأیید کند و سایت‌های ضربه و آسیب‌های اضافی را شناسایی کند.

حملاتی که دیده بان حقوق بشر مستند کرده است بین 24 فوریه و 5 مارس روی داد. آنها به ساختمان های مسکونی، مدارس، غرفه های بازار، کلیساها، فروشگاه ها، بیمارستان ها، ادارات دانشگاه و سایر زیرساخت های غیرنظامی در سراسر شهر آسیب رساندند یا ویران کردند. گروه حقوق بشر اوکراینی Truth Hounds نیز بسیاری از این حملات را مستند کرده است.

یکی از ساکنان خارکف به دیده بان حقوق بشر گفت: «مرکز شهر ما در حال پاک شدن است.

سیدورنکا گفت که تنها در 2 مارس، گلوله باران روسیه 34 نفر را کشت و 285 نفر را مجروح کرد. ده نفر از مجروحان کودک هستند. او همچنین گفت که این حملات به صدها ساختمان آپارتمانی آسیب رساند و آب و برق شهر را مختل کرد و حدود 300 ساختمان آپارتمانی را بدون برق گذاشت.

زن 45 ساله‌ای که در منطقه صنعتی جنوب شرقی خارکف زندگی می‌کرد، در 2 مارس گفت: «جایی که من زندگی می‌کنم، نه اینترنت است، نه آب گرم، چند روزی بود که هیچ گرمایشی نداشتیم. من فقط غذایی را دارم که قبل از شروع بحران خریده بودم. همه چیز بسته است، نان نیست.»

چند نفر گفتند که زیرزمین ها، پارکینگ های زیرزمینی و سایر امکاناتی که به عنوان پناهگاه بمب استفاده می شد، سرمای سردی داشتند و در هنگام پناه گرفتن در آنها، غیرنظامیان دسترسی کمی به نیازهای اولیه مانند غذا و آب داشتند. مردی از سالتیوکا، یک منطقه مسکونی بزرگ در شمال شرقی خارکف، گفت که خانواده او شش شب را در زیرزمینی بدون گرما در دمای زیر صفر و با آب و غذای کمی سپری کردند. او گفت: «آنقدر سرد بود که شروع به تشنج کردم. «فروشگاه ها هستند.

با کمبود آب و غذا، هنوز هم می‌توانید کوکاکولا بخرید، اما همین.

بسیاری از مردم نیز نگرانی های خود را از ایمن نبودن زیرساخت های ساختمان آپارتمانی شان به اشتراک گذاشتند. یک زن گفت: «در زیرزمین‌های ما لوله‌های آب وجود دارد و خطر ترکیدن لوله آب وجود دارد. یکی دیگر گفت که او در زیرزمین پناه نگرفت، زیرا نگران بود که ساختمان فرو بریزد و آنها «زیر آوار مدفون شوند». او گفت: “در آپارتمان امن تر است.” او و پسر چهار ساله اش در حمام طبقه چهارم ساختمان آپارتمانش پناه گرفته بودند.

سیدورنکا گفت که ده ها مرکز آموزشی از جمله مدارس و پیش دبستانی ها در هفته اول جنگ آسیب دیده یا ویران شده اند. دیده بان حقوق بشر خسارت به هشت مدرسه و دو بخش دانشگاه را مستند کرده است.

بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه، طرف‌های درگیری مسلحانه موظفند همیشه بین غیرنظامیان و جنگجویان، بین اهداف غیرنظامی و اهداف نظامی تمایز قائل شوند و اقدامات احتیاطی را برای محافظت از غیرنظامیان و سایر غیرنظامیان در برابر خطرات جنگ انجام دهند. عدم رعایت اصل تمایز، به ویژه از طریق حمله به غیرنظامیان یا اشیاء غیرنظامی یا انجام حملات نامتناسب یا نامتناسب، در صورت ارتکاب عمدی یا بی پروا، جنایت جنگی محسوب می شود. تخریب بیش از حد غیرقانونی و عمدی اموالی که توجیه نظامی ندارد نیز جنایت جنگی است.

دیده بان حقوق بشر قادر به انجام بازدیدهای محلی در خارکف نبود و از مصاحبه با شاهدان و تصاویر حاصل از آسیب ها برای شناسایی انواع سلاح هایی که نیروهای روسیه در حملات مستند استفاده کرده اند، استفاده کرد. این تحلیل نشان می‌دهد که علاوه بر مهمات خوشه‌ای، نیروهای روسی از سلاح‌های انفجاری با اثربخشی وسیع استفاده کرده‌اند.

استفاده از تسلیحات انفجاری با اثر گسترده در مناطق پرجمعیت، احتمال حملات غیرقانونی، بی‌مورد و نامتناسب را افزایش می‌دهد. این سلاح ها شعاع مخرب زیادی دارند، ذاتاً دقیق نیستند یا چندین مهمات را به طور همزمان تحویل می دهند. اثرات درازمدت استفاده از آنها شامل آسیب به ساختمان های غیرنظامی و زیرساخت های حیاتی، تداخل با خدماتی مانند مراقبت های بهداشتی و آموزشی و جابجایی جمعیت محلی است. روسیه و اوکراین باید از استفاده از سلاح های انفجاری در مناطق پرجمعیت خودداری کنند. هر کشوری، از جمله روسیه و اوکراین، باید از یک بیانیه سیاسی قوی که متضمن تعهد به اجتناب از استفاده از سلاح های انفجاری با اثر منطقه ای گسترده در مناطق پرجمعیت باشد، حمایت کنند.

نیروهای روسیه و اوکراین باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که تدارکات و کمک های بشردوستانه کافی به غیرنظامیان در خارکف و اطراف آن و هر کشوری می رسد و سازمان های بین دولتی باید هر دو طرف را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات حقوق بشردوستانه بین المللی خود پایبند باشند و دسترسی به کمک های بشردوستانه را تضمین کنند. کمک و عبور امن برای تخلیه غیرنظامیان. طرف‌ها باید اجازه دسترسی به ارائه‌دهندگان کمک‌های بشردوستانه بی‌طرف و مستقل را بدهند تا بتوانند از غیرنظامیان آسیب‌پذیری که ممکن است برای ترک نیاز به کمک داشته باشند، از جمله افراد دارای معلولیت، افراد مسن، افراد باردار، کودکان و افراد دارای شرایط پزشکی مزمن یا شدید، حمایت کنند. اگر توافقی برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه حاصل شود و به اجرا گذاشته شود، طرفین نباید به هیچ وجه این توافق را نقض کنند که غیرنظامیان را در معرض خطر قرار دهد.

دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را درباره وضعیت اوکراین آغاز کرده است. تلفات و خسارات گسترده غیرنظامیان در خارکف بر اهمیت بررسی دقیق دادگاه در مورد قانونی بودن حملات به شهر تأکید می کند. کمیسیون تحقیق که در 4 مارس توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو تأسیس شد، باید حملات غیرقانونی ادعایی در خارکف را نیز بررسی کند.

ویلیامسون گفت: «ارزیابی ما به حملات متعدد بدون تبعیض در 11 روز اول خصومت ها در خارکف اشاره می کند و گزارش های رسانه ها نشان می دهد که روسیه حملات بی رویه بیشتری را انجام داده است که به غیرنظامیان آسیب رسانده است، زیرا درگیری ها در خارکف و جاهای دیگر ادامه دارد.» روسیه باید فوراً به تعهدات خود برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان و به حداقل رساندن آن پایبند باشد و از این واقعیت غافل نشود که تحقیقات بین المللی متعددی در حال انجام است تا کسانی که به تعهدات خود عمل نمی کنند، پاسخگو باشد.»

برای یافتن جزئیات بیشتر در مورد حملات و جزئیات بیشتر در مورد قوانین جنگ، لطفاً به زیر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا