افغانستان

از معلمی تا دادخواهی و نهایتاً بازداشت

ژولیا پارسی روز چهارشنبه، پنجم میزان در کابل بازداشت شد. او یکی از چهره‌های تاثیرگذار و شناخته‌شده در عرصه‌ی اعتراضات زنان بود و خبر بازداشت او با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. ژولیا در دور حاکمیت امارت اسلامی از آموزش در مکتب باز ماند و حدود ۲۳ سال بعد در دور دوم حاکمیت امارت اسلامی به جرم دادخواهی دست‌گیر شد.

ژولیا که در ولایت تخار متولد شده، سالهای زیادی را در مکاتب این ولایت زبان و ادبیات فارسی تدریس کرده است و بعد از آن در کابل نیز این وظیفه را ترک نکرده تا اینکه به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ کابل سقوط کرد. به تعقیب آن مکاتب تعطیل شد. این وضعیت برای ژولیا قابل تحمل نبود و دادخواهی او از همین‌جا شروع شد.

در ماه‌های پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی بود که نام ژولیا به عنوان زن شجاع معترض بر سر زبان‌ها افتاد. تصاویری از او در کنار سایر دختران منتشر شد که دست‌خالی در خیابان‌های کابل با نیروهای تا دندان مسلح امارت اسلامی رویاروی می‌شدند و شعار آزادی سر می‌دادند. در حالی هم‌قطاران او در بلخ ناپدید یا کشته می‌شدند و ترس و وحشت همه‌جا مشهود بود، او در رسانه‌ها ظاهر می‌شد و از حق زنان برای تحصیل و کار صحبت می‌کرد.

ژولیا به تاریخ ۲۴ دلو ۱۴۰۰ در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی «نیمرخ» گفت: «اگر مکاتب باز نشود، دانشگاه‌ها برای دختران باز نشود، برنامه‌های ما وسیع‌تر و قوی‌تر خواهد بود، ترس و بیم از هیچ‌کس نداریم حتی اگر کشته شویم. باید حق دختران این سرزمین را بگیریم، آزدای‌شان را، درس و تعلیم‌شان را، کارشان را…»

یکی از دختران معترض در کابل به خامه پرس گفت که بازداشت ژولیا تمام معترضان را به وحشت انداخته است. به گفته‌ی او، «ژولیا نمادی از شجاعت بود و نبودن او برای دختران معترض حتی قابل تصور نیست.» خبر بازداشت ژولیا نه تنها دختران معترض را در افغانستان شوکه کرده بلکه فعالان حقوق زن در خارج از افغانستان نیز باور نمی‌کنند که ژولیا پارسی، بازداشت شده باشد.

یلدا رویان، فعال حقوق زنان در واکنش به خبر بازداشت ژولیا پارسی نوشته است که «من بی‌حس شده‌ام»: «من بی‌حس شده‌ام. ژولیا خطرات را می‌دانست و انتقام طالبان را برای اعتراضات خود پیش‌بینی می‌کرد. با این حال، حتی در لحظات ناامیدی، او هرگز عقب ننشست.»

ژولیا که به نوعی پیشتاز اعتراضات زنان بود نهایتا روز چهارشنبه بیست‌وهفتم سپتمبر (پنجم میزان) در ساحهٔ قلعه فتح‌الله شهر کابل به همراه پسرش بازداشت شد. امارت اسلامی تاکنون در پیوند به بازداشت او چیزی نگفته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا