افغانستانجهان

بازارهای جهانی در بحبوحه تشدید رکود و معضل تورم در ایالات متحده، مسیری منفی را دنبال می کنند

بازارهای جهانی در بحبوحه تشدید رکود و معضل تورم در ایالات متحده، مسیری منفی را با افزایش عدم اطمینان دنبال می کنند.

نگرانی ها از اینکه فدرال رزرو آمریکا (فدرال رزرو) ممکن است به افزایش نرخ های بهره بیشتر از حد انتظار ادامه دهد، همچنان بر قیمت گذاری در بازارهای ایالات متحده تأثیرگذار است.

در حالی که بازار کار در کشور قوی است، بازارهای مسکن، خدمات و صنعتی نشانه‌هایی از رکود را نشان می‌دهند.

اینکه برخی از مدیران بانکی که دیروز اظهاراتی داشتند، اعلام کردند که انتظار رکود با عمق های مختلف در آمریکا و قریب الوقوع بودن اخراج ها را دارند، باعث افزایش درک ریسک در بازارها شد.

پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای مسدود کردن برنامه تبلیغاتی شخصی شرکت رسانه اجتماعی متا، قیمت سهام این شرکت نزدیک به 5 درصد کاهش یافت.

در حالی که قیمت گذاری رکودی در این کشور همچنان قوی است، افزایش 50 واحدی فدرال رزرو در قیمت گذاری در بازارهای پول قطعی تلقی می شود.

از سوی دیگر، قیمت هر بشکه نفت برنت با کاهش 4 درصدی به 79.6 دلار رسید که پایین ترین سطح از 4 ژانویه به شمار می رود و در روز جدید زیر 80 دلار معامله شد.

دیروز بازار سهام نیویورک با این تحولات مسیری متناسب با فروش را دنبال کرد، در حالی که S&P 500 1.44 درصد، شاخص نزدک 2 درصد و شاخص داو جونز 1.03 درصد کاهش یافت.

قراردادهای آتی شاخص در آمریکا روز جدید را با افزایش محدود آغاز کردند.

اعلامیه های بانک مرکزی اروپا در انتظار است
در سمت اروپایی، داده های اقتصاد کلان همچنان سیگنال های متفاوتی را ارائه می دهند.
بر اساس داده‌های اقتصاد کلان که دیروز در آلمان اعلام شد، در حالی که سفارشات کارخانه‌ها بیش از حد انتظار افزایش یافت، پیام‌های کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در اظهاراتی که فردا انجام خواهد داد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تحلیلگران اعلام کردند که در سخنرانی لاگارد، سیگنال‌هایی در مورد بازگشت از سیاست‌های فوق‌العاده شاهین جستجو می‌شود و با آخرین داده‌های تورمی، انتظار مبنی بر اینکه ممکن است در موضع سیاست پولی بانک مرکزی اروپا نرم‌تر شود، تقویت شده است.

دیروز شاخص DAX 40 در آلمان 0.72 درصد، شاخص FTSE 100 در انگلیس 0.61 درصد، شاخص CAC 40 در فرانسه 0.14 درصد و شاخص FTSE MIB در ایتالیا 1.15 درصد کاهش یافت. قراردادهای آتی شاخص در اروپا روز جدید را با افزایش آغاز کردند.

بانک مرکزی هند بهره را افزایش می دهد

اگرچه روند فروش سنگین در بازار سهام نیویورک بر بازارهای سهام آسیایی نیز تأثیر می گذارد، تداوم نرمش چین در سیاست “صفر کووید-19” فشار فروش را محدود می کند.

در حالی که اقدامات مربوط به کووید-19 همچنان در کشور کاهش می یابد، در نهایت به برخی موارد برای قرنطینه در خانه چراغ سبز نشان داده شد.

از سوی دیگر، انتظارات فزاینده مبنی بر اینکه دولت توجه خود را به اقتصاد بازگرداند نیز در شکستن درک ریسک در بازارها مؤثر بود.

مطابق با انتظارات، بانک مرکزی هند امروز نرخ بهره را 35 واحد پایه افزایش داد و به 6.25 درصد رساند.

کاهش صادرات در چین بر اساس داده های اقتصاد کلان که امروز در منطقه منتشر شد، صادرات در چین 8.7 درصد و واردات 10.6 درصد در ماه نوامبر سالانه کاهش یافت که بسیار کمتر از انتظارات است.

با این تحولات، شاخص نیکی 225 در ژاپن 0.6 درصد، شاخص کوسپی در کره جنوبی 0.4 درصد، شاخص ترکیبی شانگهای در چین 0.6 درصد و شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ 0.6 درصد کاهش یافت.

دکمه بازگشت به بالا