جهان

بایدن برای تصمیم‌گیری درباره افغانستان نیازمند زمان است

درحالیکه براساس توافق قطر همه نیروهای آمریکایی باید تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند، کاخ سفید گفت که بایدن برای تصمیم‌گیری درباره خروج نیازمند زمان است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نیروهای آمریکایی در تاریخ تعیین شده در توافقنامه قطر، افغانستان را ترک می‌کنند، اظهارداشت که این موضوع دست بررسی است و بایدن برای تصمیم‌گیری در این باره به زمان نیاز دارد.

ساکی در یک نشست خبری گفت: همانطور که رئیس جمهور پیش از این گفته بود، به دلایل لجستیکی خروج کامل در مهلت اول ماه می دشوار خواهد بود.

وی افزود: او در این باره به مشاوره با تیم امنیت ملی، مشاورانش و البته با شرکا و متحدان ما ادامه می‌دهد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: بایدن در حال کار بر روی مسایل سیاست خارجی و امنیت ملی است و می‌خواهد وقت بگذارد و تصمیم درست را بگیرد.

این در حالی است که در توافقنامه قطر بین آمریکا و طالبان در تاریخ 10 اسفند سال 1398 به امضا رسید، قرار شد همه نیروهای خارجی، مشروط به پایبندی طالبان به یک سری تعهدات امنیتی، خاک افغانستان را تا 11 اردیبهشت 1400 ترک کنند.

پیش از این نیز «آدام اسمیت» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود که دولت بایدن در پی توافقی با طالبان است که نیروهای مبارزه با تروریسم آمریکا را فراتر از زمان تعیین شده برای خروج، در افغانستان حفظ کند.

گفتنی است که طالبان نسبت به ادامه حضور نیروهای خارجی فراتر از مهلت تعیین شده برای خروج هشدار داده و به از سرگیری حملات تهدید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا