جهان

طالبان از نهادهای بین المللی امداد خواستار انتقال اجساد پناهجویان افغان از ایتالیا شد

وزارت خارجه طالبان از نهادهای بین‌المللی امداد خواسته است در پیدا کردن اجساد پناهجویان غرق شده در آب‌های جنوب ایتالیا و انتقال آن‌ها به افغانستان کمک کنند.

پولیس ایتالیا مرگ ۶۴ نفر را تایید کرده و گفته تعدادی هنوز مفقود‌ند.

به گفته نیروهای امداد بیشتر قربانیان افغان‌اند.

وزارت خارجه طالبان گفته که از جان باختن نزدیک به ۸۰ شهروند افغانستان در این حادثه اطلاع یافته است. این آمار هنوز از منابع رسمی اعلام نشده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای ضمن ابراز تاسف درباره تلف شدن افغان‌ها در این حادثه، از شهروندان افغان خواسته است به صورت غیر قانونی به خارج از افغانستان سفر نکنند.

به گفته پولیس ایتالیا این قایق احتمالا با حدود ۲۰۰ پناهجو از ازمیر در غرب ترکیه به طرف ایتالیا حرکت کرده و روز یکشنبه در اثر طوفانی بودن هوا با صخره‌ها برخورد کرده و غرق شده است.

پولیس گفته تا حال اجساد ۶۴ نفر پیدا شده و ۸۰ نفر هم نجات یافته‌اند. با این حال، به گفته پولیس، هنوز تعداد مفقود اند و عملیات جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.

نیروهای امداد گفته‌اند که بیشتر پناهجویان از افغانستان بوده و تعدادی هم از ایران، پاکستان و سوریه بوده‌اند.

روز سه‌شنبه بستگان قربانیان وارد شهر جنوبی کروتونه ایتالیا شدند و در کنار تابوت‌هایی عزیزان‌شان که در یک سالن ورزشی قرار داده شده بود، با گذاشتن گل‌ها و روشن کردن شمع عزاداری کردند.

پولیس ازبرخی از بستگان قربانیان خواسته تا اجساد عزیزان خود را به طور رسمی شناسایی کنند.

آلن، مردی افغان الاصل که از آلمان به کروتون سفر کرده بود، گفت پولیس تصاویر را به ما نشان داده و سوال کردند «این‌ها اعضای خانواده شما هستند؟” ما باید پاسخ می‌دادیم، بله یا خیر.

شوهر عمه آلن از این حادثه جان سالم به در برد، اما جسد عمه او به همراه سه فرزندش پیدا شده و فرزند چهارم او همچنان مفقود است.

نبی نبی‌زاده، ۲۸ ساله از آمستردام به کروتون سفر کرد تا بفهمد برای عمه، کاکا و سه فرزندشان، دو پسر و یک دختر، چه اتفاقی افتاده است.

او گفت که روز دوشنبه، یک روز پس از حادثه، از یک نفر در افغانستان تماس تلفنی دریافت کرده است. نبی‌زاده گفت: «نمی دانم زنده‌اند یا نه… باید پیداشان کنم.»

دکمه بازگشت به بالا