افغانستانجهان

بایدن: به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان می‌دهیم

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان می‌دهیم.

آمریکا پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان درحالی تصمیم به خروج از این کشور گرفته که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان همچنان نابسامان بوده و حضور نظامی ۲۰ ساله واشنگتن جز میلیاردها دلار خسارت برای آمریکا، کشته شدن تعداد زیادی از سربازان امریکایی و اعضای ناتو ، کشته شدن هزاران شهروند افغان دستاوردی برای امنیت و آرامش افغانستان نداشته است.

در همین حال جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در دهمین سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده به اقدام دولتش در بازگرداندن نیروهای آمریکایی به آمریکا اشاره کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که بایدن تصریح کرد، شبکه القاعده در افغانستان به طور گسترده تنزل پیدا کرده است.

بایدن افزود: همزمان با اینکه به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان می دهیم و در حال خارج کردن آخرین نیروهایمان در افغانستان هستیم، القاعده در افغانستان به طور گسترده ای تضعیف شده است. اما واشنگتن همچنان نسبت به تهدیدها از سوی گروههای تروریستی در سراسر جهان هوشیار باقی خواهد ماند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت که این کشور همچنان به رصد و مختل کردن هر گونه تهدید علیه آمریکا از داخل افغانستان ادامه خواهد داد.

خروج نظامیان آمریکا پس از دو دهه اشغالگری در خاک افغانستان و بدون دست یافتن به هیچ یک از اهداف ادعایی خود مبنی بر جنگ علیه تروریسم، از چند روز پیش بطور رسمی آغاز شد؛ خروجی خفت بارتر از جنگ ویتنام.

آمریکا پس از ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، آینده ای نامطمئن را برای این کشور با توجه به قدرت گرفتن هرچه بیشتر گروه طالبان به ارمغان گذاشت.

دولت بایدن درحالی به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اشاره کرده که واشنگتن پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

کارشناسان و ناظران بین المللی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که شرایط طی دو دهه گذشته در افغانستان نه تنها از بابت امنیت و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تامین نشده بلکه وخیم تر نیز شده تا آنجا که در برخی از گزارش ها فرماندهان نظامی آمریکا خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش داشته اند.

جنگ بی حاصلی که آمریکا پس از ۲۰ سال نه تنها به نقطه اول بازگشت، بلکه با خفت و هراس از مورد حمله قرارگرفتن، ناگزیر به ترک خاک افغانستان است؛ عبرتی که از جنگ ویتنام و دیگر جنگ افروزی ها در سایر نقاط جهان از آن پند نگرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا