برگزاری دور دوم آزمون کانکور در هفت ولایت؛ حضور نزدیک به ۲۰۰ هزار متقاضی/ ۵۰ درصد شرکت کنندگان را دختران تشکیل می دهند

در دور دوم امتحان کانکور ۱۴۰۰ در ولایات هرات، جوزجان، بلخ، تخار، قندوز، بدخشان، و غزنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کوکچه، در این دور به شمول ۳۰۶۷۱ دختر ۶۴۵۶۰ تن داوطلب رقابت می‌کنند.
عبدالقدیر خموش؛ رییس اداره ملی امتحانات گفت: اداره ملی امتحانات با آمادگی ها و تدابیر جدی توانست امتحان کانکور سال ۱۴۰۰ را در سراسر کشور به شکل منظم مدیریت نماید که خوشبختانه دور اول آن در ۲۵ ولایت به گونه شفاف و منظم برگزار گردید و امروز دور دوم آن آغاز شد.
قرار است دور سوم امتحان کانکور ۱۴۰۰ که شامل مرکز و ولسوالی های کابل می باشد به تاریخ ۱۴ جوزا اخذ گردد.

نزدیک به ۲۰۰ هزار داوطلب در کنکور امسال افغانستان شرکت می‌کنند

مسوول خدمات فنی کمیته عالی امتحانات وزارت تحصیلات عالی گفت: ظرفیت جذب متقاضیان کنکور امسال در تمام دانشگاه‌های افغانستان ۶۰ هزار داوطلب است که ۵۰ درصد آنها را دختران تشکیل می‌دهند.

امتحان کنکور در دور دوم خود در ۸ ولایت افغانستان برگزار می‌شود. ولایت هرات که یکی از حوزه‌های بزرگ کنکور در افغانستان است امسال نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن متقاضی در این امتحان شرکت کردند.

«لطف الرحمان حقمل» رئیس خدمات فنی کمیته عالی امتحانات وزارت تحصیلات عالی به رسانه ها گفت: در سال جاری و در ماه رمضان اولین دور امتحانات کنکور در ۲۵ ولایت افغانستان به‌صورت شفاف برگزار شد و حالا در دور دوم در ۸ ولایت هرات، بدخشان، تخار، قندوز، جوزجان، بلخ، غزنی و فاریاب امتحان کنکور برگزار شده است که در ۳ روز از تمامی داوطلبان کنکور امتحان گرفته خواهد شد و در اسرع وقت کامیابان در فهرست وزارت تحصیلات عالی منتشر خواهد شد که پس از این ولایات کابل نیز تا دوهفته دیگر امتحان کنکور در آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال در کنکور افغانستان، نزدیک به ۲۰۰ هزار متقاضی کنکور شرکت خواهند کرد و از این میان در ۸ ولایات دور دوم این امتحانات ۷۵ هزار داوطلب کنکور شرکت کرده اند.

وی همچنین ظرفیت جذب در تمام دانشگاه‌های دولتی در سال جاری ۶۰ هزار دانشجو است که با حضور گسترده دختران ۵۰ درصد این شرکت کنندگان را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با ورود بایومتریک و دیگر برنامه‌های الکترونیکی در سیستم ثبت نام داوطلبان کنکور شفافیت به‌طور کامل در این روند تامین شده است.

از سوی دیگر عبدالله فائز رئیس دانشگاه هرات در این مورد گفت: در کنکور امسال هرات، نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ داوطلب شرکت کرده اند که از این میان ۶ هزار و ۹۵۹ تن دختر و ۵ هزار و ۵۳ تن پسر هستند و دختران با حضور گسترده در این دور از امتحانات کنکور ۵۶ درصد را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد که براساس زیرساخت‌ها و امکانات در دانشگاه هرات ظرفیت جذب کامیابان کنکور تنها ۵ هزار تن است.

رئیس دانشگاه هرات تاکید کرد که سال گذشته متقاضیان کنکور بیش از ۱۳ هزار تن بودند اما در سال جاری به دلیل نبود کار برای دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند ، نبود امنیت و مسدود ماندن مدارس در شهرستانها سبب شده است تا کاهش ۲ هزار نفری را در شرکت‌کنندگان داشته باشیم.

داوطلبان کنکور که امروز در دانشگاه هرات برای تعیین سرنوشت خود در صف های طولانی ایستاده اند می‌گویند، یکسال را به شدت درس خوانده و خود را آماده کنکور ساخته اند تا با رسیدن به فهم و دانایی سرنوشت خود را رقم بزنند.

آنها تاکید دارند که حضور گسترده بیانگر آن است که تنها به آبادی افغانستان فکر می‌کنند و از طالبان می‌خواهند تا دست از خشونت‌ها بکشند و در کنار حکومت زمینه‌های آرامش و آموزش را برای انها ایجاد کنند.

زهره خاوری یکی از شرکت‌کنندگان در کنکور هرات با اشاره به اینکه دیگر حاضر نیست به دوره تاریک گذشته بازگردد گفت: اگر بارها به دلیل جنگ و ناامنی در مدارس، دانشگاه و ولایات مختلف دختران و پسران کشته و یا زخمی شوند بازهم با قدرت و با هدف رسیدن به اینده‌ای روشن راه خود را ادامه خواهند داد.

سید وحید قتالی والی هرات نیز حضور گسترده دختران در امتحان کنکور پیامی واضح به طالبان و کشورهای منطقه دانست که با حضور خود پاسخ محکمی به تفکر طالبانی داده و سند حضور آنها باید روی میز مذاکره حکومت با طالبان گذاشته شود.

گفتنی است که درکنار ۷ ولایت در دور دوم امتحانات کنکور در افغانستان اما به دلیل اعتراضات گسترده در ولایت فاریاب تاکنون هیئت امتحانات کنکور نتوانسته است تا به این ولایت سفر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا