افغانستانجهان

تاجیکستان: رژیمی را که از طریق تروریسم در افغانستان تشکیل شده به رسمیت نمی‌شناسیم

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان امروز چهارشنبه در کاخ ملت شهر دوشنبه دیدار و پیرامون گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی تاجیکستان «خاور»، طرفین در مورد مسائل همکاری‌های دوجانبه، از جمله روند آماده سازی برای سفر رسمی عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به تاجیکستان گفت‌وگو کردند.

رحمان و قریشی همچنین در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه افغانستان رایزنی و تاکید کردند: «وضعیت کنونی این کشور تهدیدهای عمده برای امنیت منطقه بوده و در نتیجه عقب نشینی نیروهای ائتلاف در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد. وضعیت خطرناکی طی روزهای اخیر در این کشور نه تنها مشکل مردم بلکه یکی از فوری‌ترین مسائل منطقه‌ای و جهانی است».

در این دیدار تاکید شده که افغانستان به عنوان یک کشور دوست و برادر ما نباید دوباره در گرداب جنگ‌های تحمیلی خونین کشیده شود.

خبرگزاری رسمی تاجیکستان «خاور» همچنین گزارش داد:«طالبان از وعده‌های قبلی خود برای تشکیل دولت موقت با مشارکت گسترده دیگر نیروهای سیاسی در این کشور دست می‌کشند و خود را برای تاسیس یک امارت اسلامی آماده می‌کنند. تاجیکستان تمام انواع بی قانونی، قتل، غارت و آزار و اذیت مردم افغانستان، به‌ویژه تاجیک‌ها، ازبک‌ها و دیگر اقلیت‌های ملی را به شدت محکوم می‌کند».

تاجیکستان به عنوان یک همسایه نزدیک، همواره از برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان حمایت کرده و به این موقعیت پایبند است.

جمهوری تاجیکستان تاکید کرده که «برای رسیدگی به مشکلات سیاسی و امنیتی کشور همسایه، باید یک دولت فراگیر در اسرع وقت با مشارکت همه اقلیت‌های ملی، به‌ویژه تاجیک‌ها در افغانستان که بیش از 46 در صد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، تشکیل شود.سپس ساختار دولتی این کشور همسایه از طریق همه‌پرسی و در نظر گرفتن موقعیت همه شهروندان کشور تعیین می‌شود».

تاجیکستان بدون در نظر گرفتن همه اقوام و مردم افغانستان، به ویژه همه اقلیت‌های ملی آن، هیچ دولت دیگری را که از طریق ظلم و ستم در این کشور تشکیل شود، به رسمیت نمی‌شناسد.

این کشور از جامعه بین المللی خواسته است «اقدامات فوری را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان انجام داده و وضعیت سخت سیاسی و امنیتی را در این کشور از طریق مذاکرات در اسرع وقت تثبیت کند. بی توجهی جامعه بین‌المللی به وضعیت کنونی در افغانستان می‌تواند منجر به طولانی شدن جنگ داخلی شود».

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا