افغانستانجهانعکس

ترکیه: زاپوریژیا می تواند به یک بمب ساعتی تبدیل شود

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: خوشحالیم که مطلع شدیم هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی از نیروگاه هسته ای Zaporozhye در اوکراین بازدید خواهد کرد. وضعیت در نیروگاه بحرانی شده است.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در برنامه ای که در شبکه بین المللی CNN شرکت داشت، آخرین تحولات در مورد جنگ اوکراین و روسیه را ارزیابی کرد.

کالین درباره اخباری مبنی بر اینکه روسیه ممکن است با هدف قرار دادن ساختارهای غیرنظامی در اوکراین تنش را تشدید کند، گفت: ما نسبت به هرگونه تنش در هر بخشی از درگیری بسیار نگران هستیم.

کالین ادامه داد:

رئیس جمهور ما البته در تماس نزدیک با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است تا در وهله اول به خصومت های موجود پایان دهد و راهی برای رهبری مذاکرات جدی بیابد که اگر نه مستقیم، صلحی همه جانبه را به همراه خواهد داشت. چارچوب مذاکره، اما شاید آتش بس. ما روی آن کار می کنیم. اما البته، خرسون گفت، ما به شدت نگران هر گونه تشدید خشونتی هستیم که ممکن است در کریمه و زاپوروژیه یا هر بخشی از اوکراین تحت اشغال روسیه رخ دهد.”

“زاپوریجیا می تواند به یک بمب ساعتی تبدیل شود”

کالین در مورد اینکه آیا ترکیه می تواند از موقعیت میانجیگری فعلی خود برای نیروگاه اتمی زاپوروژیه استفاده کند، گفت که رئیس جمهور اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی با زلنسکی موضوع بحرانی نیروگاه هسته ای زاپروژیان را مطرح کرد و ترکیه نیز همین پیام را ابلاغ کرد. به روسیه در کانال ها و سطوح مختلف گزارش شده است.
کالین تاکید کرد که ترکیه نمی‌خواهد این نیروگاه به حادثه چرنوبیل دیگر منجر شود و از اظهارات زیر استفاده کرد:

“ما خوشحالیم که مطلع شدیم که هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از روسیه و اوکراین به زودی، در هفته آینده یا ۱۰ روز دیگر از این منطقه بازدید خواهند کرد. از وضعیت فعلی بسیار نگران است، زیرا نیروگاه هسته ای توسط نیروهای روسی محاصره شده است، اما مقامات اوکراینی، تیم های فنی و تیم های امنیتی عادی نیز در داخل نیروگاه هسته ای هستند.

بنابراین من می خواهم بگویم که مناطق اطراف نیروگاه توسط اوکراین استخراج می شود. به همین دلیل است که شرایط در حال حاضر بسیار بحرانی است و خدای ناکرده تبدیل به یک بمب ساعتی می شود. اگر اتفاقی بیفتد، هر حادثه ای، ما انتظار نداریم که فوراً اتفاق بیفتد، اما می دانید، ممکن است در یک فاجعه بزرگ قرار بگیریم. به همین دلیل است که ما سعی می کنیم از این اتفاق جلوگیری کنیم و در حال مذاکره با روس ها برای خروج نیروهای خود از مناطق محاصره شده و ایجاد یک منطقه کاهش تنش، یک منطقه غیرنظامی در اطراف زاپوریژیا هستیم تا هیئت آژانس بتواند وارد شود. ”

“توافق دانه می تواند به بستری برای شروع مجدد مذاکرات تبدیل شود”

کالین درباره این موضوع که آیا ترکیه می‌تواند توافق‌نامه غلات را به چیزی تبدیل کند که بین روس‌ها و اوکراینی‌ها اعتماد ایجاد کند و آنها را به میز مذاکره بازگرداند، گفت: ما معتقدیم که این امکان وجود دارد. در ماه مارس در استانبول ملاقات کردند.”
کالین با یادآوری اینکه هیئت‌های روسیه و اوکراین بر سر بسیاری از اصول، البته نه همه جزئیات، توافق داشتند، گفت:

اما در ادامه، متأسفانه آنچه در (اوکراین) بوچا اتفاق افتاد و برخی چیزها، حملات و غیره مانع از پیشرفت بیشتر شد. بستری برای از سرگیری مذاکرات یا ما معتقدیم که می تواند به عنوان یک راه رو به جلو عمل کند.

“ما از جامعه بین المللی می خواهیم تا از این شرکت حمایت کند”

کالین با اشاره به اینکه روسیه باید تمام حملات خود به شهرهای اوکراین را متوقف کند و هر دو طرف باید مایل به انجام این کار باشند، گفت: ما سخت روی این موضوع کار می کنیم، در حال حاضر نمی توانم تمام جزئیات را توضیح دهم، اما سخت کار می کنیم. در کانال‌های مختلف برای نزدیک‌تر کردن دو طرف در این موضوع.”

کالین پاسخ داد که در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های اوکراینی و روسی بر سر توانایی تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای Zaporizhia اوکراین برای بازرسی به توافق رسیده‌اند یا خیر، به آنها گفته شد و این اتفاق در عرض یک هفته رخ نخواهد داد.

کالین با بیان اینکه امیدواریم تیم به آنجا برود و در یک محیط آزاد و امن گزارش دهد، گفت:

“امیدوارم این یک نوع استراحت، مکث یا مکث به وضعیت بسیار متشنج در نیروگاه هسته ای و اطراف آن باشد. البته هیچ کس نمی خواهد هیچ فاجعه هسته ای را تجربه کند. من فکر نمی کنم روس ها چنین چیزی را بخواهند. البته آنها نیروگاه هسته ای را محاصره کردند. ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم ما همچنین از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که از این ابتکار برای تضمین امنیت در NPP Zaporozhye و اطراف آن حمایت کند. اما کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.”

“هر راه حلی که از تصویر بزرگ کریمه تلویحا شود، عملی نخواهد بود”

کالین در پاسخ به سوالی درباره درخواست رئیس جمهور اردوغان برای بازگرداندن کریمه که به طور غیرقانونی توسط روسیه به اوکراین ضمیمه شده بود، اظهار داشت که موضع ترکیه در این مورد از سال ۲۰۱۴ به همین صورت باقی مانده است.

کالین خاطرنشان کرد که آنها هرگز الحاق کریمه را به رسمیت نشناختند، قانونی نبود و کریمه از نظر قانونی و تاریخی بخشی از اوکراین بود.

کالین با تاکید بر اینکه در حال حاضر، از نظر قانونی، کریمه بخشی از اوکراین است و ترکیه از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می کند، تاکید کرد که هرگونه راه حلی برای این جنگ باید بر اساس حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین باشد.

کالین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کریمه تحت کنترل روسیه است، گفت: البته طرف اوکراینی حق دارد راه‌های مختلفی را برای بازپس‌گیری کریمه جستجو کند، اما با توجه به واقعیت‌های جنگ، به نظر می‌رسد که تماس سختی باشد. من فکر می کنم در مورد کریمه چیزهای زیادی وجود دارد. او گفت: “هر راه حلی که از تصویر انتزاع شود، واقعا عملی نخواهد بود.”

کالین با اشاره به اینکه فکر نمی‌کند در شرایط کنونی تنها بر گرفتن کریمه بدون پرداختن به جنگ کارساز باشد، گفت: آنچه لازم است یافتن راهی برای توقف حملات بزرگ و کوچک در خاک اوکراین و سپس صحبت در مورد چگونگی انجام روسیه است. از اوکراین خارج شود.

کالین خاطرنشان کرد که بعد از اینها می توان درباره کریمه صحبت کرد و این روش عملی تر و کاربردی تر است.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا