افغانستانجهان

تمدید مأموریت گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، پس از رأی‌گیری تصمیم گرفتند تا مأموریت گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان را برای یک‌سال تمدید کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم‌چنان دو مسؤولیت جدید را به ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر برای افغانستان واگذار کرد که بربنیاد آن، او باید در رابطه با حقوق کودکان و گردآوری شواهد تخطی‌های حقوق بشری در کشور فعالیت کند.

نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: « این‌که کار گزارش‌گر تمدید و تقویت شده، یک قدم خوب دیگر است. همچنین حقوق طفل و جمع‌آوری شواهد تخطی‌ها به وظایف او اضافه شد. (ما) تلاش برای اجماع و مکانیزیم حساب‌دهی را برای تمامی ظلم و نقض‌های حقوق بشری مردم افغانستان را ادامه خواهیم.»

حالا ریچارد بنت در کنار انجام مسؤولیت های پیشینش، مسؤولیت حقوق کودکان و گردآوری شواهد تخطی‌های حقوق بشری در افغانستان را نیز به‌عهده خواهد داشت.

تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند، به‌دلیل این‌که افغانستان در بیش از یک‌سال گذشته گواه انواع گوناگون نقض حقوق بشر بوده‌است، سازمان ملل متحد نظارت بر اوضاع افغانستان را بیش‌تر ساخته‌است.

شفیق الله شفیق تحلیل‌گر امور سیاسی گفت: «واگذاری مسؤولیت بیش‌تر به دفتر سازمان ملل متحد این است که سقف نظارتی‌اش را در موضوع حقوق بشر و رسیدگی به وضعیت مشقت‌بار کودکان بیش‌تر سازد. از طرف دیگر، سازمان ملل متحد مسؤولیت گزارش‌دهی و جمع‌آوری اطلاعاتش را از اوضاع حقوق بشری ایجاد کرده‌است؛ چون در یک سال گذشته، افغانستان گواه جنایات جنگی و نسل‌کُشی بود.»

در میان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، پاکستان و چین به تمدید مأموریت گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان رأی منفی داده اند.

نماینده‌ی پاکستان در شورای حقوق بشر گفته‌است که تمدید مأموریت ریچارد بنت، نمی‌تواند مشکل افغانستان را حل کند.

در همین حال، یک آگاه مسایل مبارزه با هراس افگنی باورمند است که پاکستان و چین به‌دلیل این‌که ناقضان حقوق بشر در کشورشان استند و اقلیت‌های قومی و مذهبی را تهدید و شکنجه می‌کنند، از ادامه‌ی کار ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر افغانستان پشتیبانی نکردند.

احمد سهیل، آگاه مبارزه با هراس افگنی تأکید کرد: «پاکستان و چین نمی‌خواهند از اعلامیه‌ای حمایت کنند که سبب شرم‌ساری اسلام آباد و بیجنیگ می‌شود؛ چون هر دو کشور ناقضان حقوق بشر در کشور خودشان هستند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حال حاضر ۴۷ عضو دارد که از میان آن‌ها ۲۹ کشور به‌تمدید مأموریت گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان رأی مثبت داده‌اند.

در اول اپریل سال ۲۰۲۲، آقای ریچارد بنت به‌حیث گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان گماشته شد و در اول می ۲۰۲۲ به‌گونه‌ی رسمی این وظیفه را بر عهده گرفت.

آقای بنت هم‌چنان به‌حیث نماینده‌ی کمیساریای عالی حقوق بشر و رئیس بخش حقوق بشر در باره‌ی حفظ صلح در سیرالئون، تیمور شرقی و سودان جنوبی و هم‌چنان تجربه کار در افغانستان را در کارنامه دارد.

دکمه بازگشت به بالا