جهاننگاه‌ها

تهاجم روسیه به اوکراین؛ روسیه آتش‌بس بشر دوستانه اعلام کرد/ رئیس سیا: پوتین جنگ را تشدید خواهد کرد/ کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

طبق اعلام روسیه، آتش‌بس بشردوستانه از صبح امروز در اوکراین آغاز شده و روسیه اعلام کرد که آماده همکاری برای ارائه کمک های بشردوستانه از کریدور اعلام شده به اوکراین است. در سوی دیگر میدان رییس جمهور اوکراین از اتحادیه اروپا خواست تصمیمات سخت علیه روسیه اتخاذ کند. مجلس نمایندگان آمریکا هم بودجه ۱۳.۶ میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا بودجه ۱۳.۶ میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کرد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۱.۵ تریلیون دلاری را به تصویب درآورد که شامل بودجه ۱۳.۶ میلیارد دلاری برای اوکراین می‌شود.

روسیه: ترجیح می‌دهیم با گفتگو به اهداف خود در اوکراین برسیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که روسیه به هدف خود در تضمین وضعیت بی طرفی اوکراین دست خواهد یافت و ترجیح می‌دهد این کار را از طریق گفتگو انجام دهد.

زاخارووا در یک نشست توجیهی گفت که اهداف مسکو شامل سرنگونی دولت کی‌یف نیست و امیدوار است در دور بعدی مذاکرات با اوکراین به پیشرفت چشمگیری دست یابد. وی افزود که عملیات نظامی روسیه کاملاً مطابق با برنامه این کشور است.

رئیس سیا: پوتین عصبانی است و احتمالا جنگ را تشدید خواهد کرد

«ویلیام برنز» رئیس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در توصیف ولادیمیر پوتین گفت: او به طور فزاینده ای از انزوا رنج می برد و از وضعیت جنگ در اوکراین، ناامید و عصبانی است.

برنز که شب گذشته در نطق خود در مجلس نمایندگان آمریکا سخن می گفت، افزود: به اعتقاد من، پوتین اکنون عصبانی و ناامید است و احتمالا تلاش هایش را دوچندان می کند و تلاش می کند ارتش اوکراین را بدون توجه به تلفات غیرنظامیان، شکست دهد.

روسیه آتش‌بس بشر دوستانه اعلام کرد

فدراسیون روسیه صبح چهارشنبه ۱۸ اسفند را موعد آتش‌بس کریدور بشردوستانه اعلام کرده و گفته است که رژیم آتش بس در اوکراین از ساعت ۱۰ آغاز می شود.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک بامداد چهارشنبه افزود: روسیه آماده همکاری برای ارائه کمک های بشردوستانه از کریدور اعلام شده به اوکراین است.

فدراسیون روسیه با نام گذاری این اقدام به رژیم سکوت گفت که آماده ارائه کریدورهای بشردوستانه از تعدادی از شهرهای اوکراین، از جمله کی یف، است.

ستاد هماهنگی فدراسیون روسیه با انتشار این بیانیه اعلام کرد؛ به رغم اخلال مداوم از سوی طرف اوکراینی برای بازکردن کریدورهای بشردوستانه، روسیه با توجه به وخامت اوضاع انسانی به دلیل افراط و بی قانونی از سوی ملی گرایان و همچنین به منظور تضمین امنیت غیرنظامیان و شهروندان خارجی اقدام به برقراری این کریدور کرده است.

هشدار روسیه به غرب: تحریم‌های ما به شما آسیب خواهد زد

روسیه امروز چهارشنبه به غرب هشدار داد که در حال کار بر روی پاسخی گسترده به تحریم‌ها است که سریع و در حساس‌ترین نقاط اقتصاد غرب احساس شود.

پس از اعمال تحریم‌های فلج کننده غرب بر کل سیستم مالی و شرکتی روسیه پس از تهاجم مسکو به اوکراین، اقتصاد روسیه با شدیدترین بحران از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ مواجه است.

دیمیتری بیریچفسکی، مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه روسیه گفت: واکنش روسیه سریع، متفکرانه و حساس خواهد بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در تلافی حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت و دیگر منابع انرژی روسیه را ممنوع کرد.

روسیه اوایل این هفته هشدار داده بود که اگر ایالات متحده و اتحادیه اروپا واردات نفت خام از روسیه را ممنوع کنند، قیمت نفت ممکن است به بیش از ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

رییس جمهور چین خواستار حداکثر خویشتنداری در جنگ اوکراین شد

رییس جمهور چین در مورد جنگ اوکراین صحبت کرد و خواستار حداکثر خویشتنداری بازیگران این بحران شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، «شی جی پینگ» رییس جمهور چین در جدی‌ترین اظهارنظر خود از زمان آغاز جنگ اوکراین، همه طرف‌ها را به حداکثر خویشتنداری دعوت کرده و گفته آتش این جنگ می‌رود که کل اروپا را در بربگیرد.

رییس جمهور چین که به طور مجازی با رهبران آلمان و فرانسه صحبت می‌کرد از همکاری سه کشور برای حل بحران اوکراین خبر داد. شی اوضاع در اوکراین را نگران‌کننده خواند و خواستار تلاش برای مهار آن شد.

وال استریت ژورنال: ریاض و ابوظبی از گفتگو با بایدن در مورد اوکراین خودداری می کنند

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت که کاخ سفید نتوانسته است با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی عهد ابوظبی تماس تلفنی برقرار کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آناتولی، این روزنامه به نقل از مقامات ارشد آمریکایی و سعودی گزارش داد که هدف کاخ سفید از برقراری این تماس بررسی ارائه کمکهای بین المللی به اوکراین و کنترل نرخ رو به افزایش بنزین در دنیا بود.

روزنامه مذکور عنوان کرد که درخواست آمریکا برای برقراری تماس از سوی دو کشور عربستان و امارات بی جواب مانده است.

بیشتر مردم آمریکا از ممنوعیت واردات از روسیه حمایت می‌کنند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، اکثریت بزرگ آمریکایی‌ها از پایان واردات انرژی روسیه به عنوان پاسخی به تهاجم روسیه به اوکراین، حمایت می‌کنند. این حمایت با وجود افزایش قیمت بنزین صورت می‌گیرد.

این نظرسنجی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه انجام شد، نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، از حمایت گسترده رای‌دهندگان حزبش و جمهوری‌خواهان در موضوع ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه برخوردار است.

زلنسکی: اتحادیه اروپا تصمیمات سخت علیه روسیه اتخاذ کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواستار مذاکره بین کی‌یف و مسکو برای پایان دادن به جنگ اوکراین شد.

زلنسکی گفت: جنگ باید پایان یابد، ما باید دور میز مذاکره بنشینیم به شرطی که مذاکرات شفاف و حرفه‌ای و به نفع مردم باشد.

اوکراین از کشته شدن ۲۷ غیر نظامی در خارکیف خبر داد

پلیس اوکراین اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ غیر نظامی در شهر خارکیف در شمال شرقی این کشور کشته شده‌اند.

سرخی بولوینوف مقام پلیس محلی اوکراین روز سه شنبه گفت که از زمان شروع جنگ روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) ۱۷۰ تن از جمله ۵ کودک در خارکیف جان باختند.

اظهار نظر پلیس در حالی است که نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد: حملات روسیه به این کشور ادامه دارد اما این حملات به طور قابل ملاحظه ای در روز سه شنبه کاهش یافته است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه هم به نقل از منابع وزارت دفاع این کشور نوشت:روسیه مسیرهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از کی یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل را شروع کرده است.

بایدن ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه را اعلام کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تصمیم ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.

جو بایدن گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش به انتقال سلاح و افزایش کمک‌های انسانی به اوکراین به طور هر روزه ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد، نفت روسیه مجددا هرگز به آمریکا نخواهد رسید و ما به حمایت از اوکراین و تحریم روسیه ادامه خواهیم داد.

او افزود: با طرف اروپایی درباره تحریم‌ها هماهنگ هستیم و ارسال کمک‌های تسلیحاتی نیز با هماهنگی هم‌پیمانان است. تحریم‌ها قصدش آزرده کردن رئیس‌جمهوری روسیه است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: با طرف اروپایی درباره اعمال تحریم‌های روسیه در بخش انرژی هماهنگ هستیم. به احترام به بند پنجم منشور ناتو ادامه می‌دهیم و هرگز تجاوز به هیچ‌یک از هم‌پیمانان را نمی‌پذیریم. مانع از دسترسی روسیه به برخی بازارها خواهیم شد و و شرکت‌های بین‌المللی به خروج از روسیه ادامه خواهند داد.

وی از کنگره خواست با بسته کمک‌هایی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به اوکراین موافقت کند.

پنتاگون: ۲ الی ۴ هزار سرباز روسیه تاکنون در اوکراین کشته شده‌اند

یک مقام وزارت دفاع آمریکا امروز (سه شنبه) طی سخنانی در مقابل نمایندگان کنگره، گفت که پیش‌بینی می‌شود دو الی چهار هزار سرباز ارتش روسیه در خلال جنگ اوکراین کشته شده باشند.

ژنرال اسکات پریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده، گفت که این تخمین تقریبی است و باید با احتیاط در مورد آن سخن گفت.

از سوی دیگر مشاور رئیس جمهور اوکراین نیز امروز گفت که ۱۲ هزار نیروی روس کشته شدند، ۳۰۳ دستگاه تانک، ۱۰۰۰ خودروی زرهی و ۲۷ سامانه پدافند هوایی روسیه نیز منهدم شده است. او گفت که سرعت پیشروی‌های ارتش روسیه در سرزمین ما به طرز چشمگیری کاهش یافته است و نیروهای روسی در تلاش برای پیشروی در کی‌یف، سومی، چرنیهف، خارکیف و میکولایف هستند و متحمل خسارات زیادی شده‌اند.

در این خصوص «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین نیز در سخنانی گفت که خسارات روسیه از نظر تعداد تلفات و زخمی‌ها بیشتر از خسارات این کشور در ۱۰ سال جنگ (شوری) با افغانستان خواهد بود.

جنگ اوکراین و افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در عراق

در پی افزایش بي سابقه قيمت مواد غذایی در عراق، آژانش اطلاعات و تحقیقات فدرال (وابسته به وزارت کشور عراق) از بازداشت ۳۱ محتکر که اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده بودند خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از آرتی عربی و العربی الجدید، بازار مواد غذایی عراق شاهد افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی همزمان با جنگ اوکراین است، به خصوص قیمت گندم، روغن و برنج در دو روز گذشته به حدی بالا رفته است که فعالان از آمادگی خود برای تظاهرات در این باره خبر می‌دهند.

طبق این گزارش، قیمت روغن از ۲۱۰۰ دینار به ۵ هزار دینار و قیمت یک کیسه آرد از ۱۵ هزار دینار به ۶۰ هزار دینار رسیده است.

روسیه: اوکراین قصد داشت به «دونباس» حمله کند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اسناد گارد ملی اوکراین درباره آمادگی کی‌یف برای عملیات در دونباس در ماه مارس در اختیار ارتش روسیه قرار گرفته است.

روسیه گفته نیروهای نظامی اوکراین که قرار بوده برای حمله در دونباس مورد استفاده قرار گیرند، توسط مربیان انگلیسی و آمریکایی آموزش دیده بودند.

وزارت دفاع روسیه گفته عملیات این کشور حمله گسترده گروه‌های ضربتی نیروهای اوکراینی به «لوهانسک» و «دونستک» را مختل کرد.

روسیه از جام جهانی ۲۰۲۲ حذف شد

فیفا با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد کشور روسیه به دلیل شروع جنگ علیه اوکراین از هرگونه برگزاری بازی‌های ملی زیر نظر این نهاد بین المللی تا اطلاع ثانوی خارج می‌شود و به همین دلیل نمی‌تواند مقابل لهستان بازی کند.

از این رو تیم ملی روسیه از رقابت‌های انتخابی جام جهانی و بازی مرحله پلی‌آف مقابل لهستان کنار رفت. به این ترتیب لهستان که اعلام کرده بود مقابل روسیه به میدان نمی‌رود به شکل مستقیم راهی دیدار نهایی پلی آف شد تا تصمیم فیفا در ادامه تنش‌های جنگی قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا