جهان

توافق جدید برای افزایش عرضه گاز به اروپا

توافقی بین مصر، اسرائیل و اتحادیه اروپا برای افزایش عرضه گاز به اروپا در چارچوب کاهش وابستگی گاز طبیعی به روسیه امضا شد.

کارینه الحرار، وزیر انرژی اسرائیل در حساب توییتر خود از امضای توافقنامه ای با مصر و اتحادیه اروپا برای افزایش عرضه گاز طبیعی به اروپا خبر داد.

الحرار در پیام ویدئویی خود گفت: “امروز ما در حال تاریخ سازی هستیم. امروز اسرائیل و مصر متعهد شده اند که گاز طبیعی خود را با اروپا به اشتراک بگذارند و به حل بحران انرژی کمک کنند.”

این توافقنامه متأسفانه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین امضا شد که باعث بحران انرژی بزرگ برای دوستان اتحادیه اروپا شد. این یادداشت تفاهم نشان می دهد که ما در مسیر مشارکت، همبستگی و ثبات جدید هستیم.»

“گامی مهم در همکاری”

در بیانیه مکتوب وزارت انرژی اسرائیل آمده است که قرارداد امضا شده ۳ ساله است و امکان تمدید آن برای ۲ سال دیگر وجود دارد.

طارق الملی وزیر نفت و منابع معدنی مصر به این توافق اشاره کرد و گفت: «امروز تاریخ مهمی برای همه است».

ملا گفت که توافق مورد بحث گام مهمی در جهت همکاری بین مصر، اسرائیل و اتحادیه اروپا زیر سقف مجمع گاز خاورمیانه است.

دروازه مرزی مصر نیز در حال باز شدن است

گذرگاه مرزی طبا در مرز اسرائیل با مصر از سوم تیرماه به صورت ۲۴ ساعته باز است.

به گزارش شبکه تلویزیونی KAN، وزیر حمل و نقل اسرائیل مراو میکائیلی اظهار داشت که وزارت حمل و نقل و سازمان فرودگاه ها در تلاش هستند تا مشکلاتی را که اسرائیلی ها هنگام عبور از سینا در مصر تجربه می کنند، کاهش دهند.

میکائیلی در این زمینه با تاکید بر اینکه دروازه مرزی طبا در سینا از سوم تیرماه به مدت ۲۴ ساعت باز می شود، گفت: اقدام دیگر در این زمینه تقویت روابط با همسایه و هم پیمان خود مصر است.

دکمه بازگشت به بالا