افغانستان

جنگ‌جویان تی‌تی‌پی با تسلیحات پیشرفته به‌جامانده نیروهای خارجی در افغانستان، می‌جنگند

مقام‌های امنیتی و کارشناسان پاکستان می‌گویند که جنگ‌جویان تحریک طالبان این کشور (تی‌تی‌پی) با تسلیحات پیشرفته به‌جامانده از نیروهای خارجی در افغانستان بر نظامیان پاکستانی حمله می‌کنند.

نیکی‌آسیا روز یک‌شنبه، ۲۱ حوت، گزارش داده که این تسلیحات مدرن شامل دوربین‌های پیشرفته حرارتی و ‌شب‌بین است.

معظم‌‌جاه انصاری، رییس پولیس ایالت خیبرپختونخواه، در ۱۴ جنوری سال روان تأیید کرد که جنگ‌جویان تی‌تی‌پی در یک کمین شبانه از تسلیحات پیشرفته مجهز با شب‌بین‌ها استفاده کرده‌اند.

انصاری تأکید کرده که جنگ‌جویان تحریک طالبان پاکستان از تجهیزات مشابه در حمله‌های‌شان در بخش‌های دره اسماعیل، بانو و لکی مروات ایالت خیبرپختونخواه نیز کار گرفته‌اند. این حمله‌ها در سال ۲۰۲۲ جان ۱۱۸ افسر پولیس پاکستان را گرفت.

شیخ رشید احمد، وزیر امور داخله پیشین پاکستان، نیز مدعی شده که ارتش‌ آزادی‌بخش بلوچ هم به تجهیزات و تسلیحات به‌جامانده از نیروهای خارجی در افغانستان، دست یافته است.

وار نویر، یک گروه تحقیقی، نیز گفته است که تبلیغات اخیر تحریک طالبان پاکستان نشان می‌دهد که جنگ‌جویان این گروه با سلاح‌های مدرن ساخت امریکا تمرین می‌کنند. این سلاح‌ها شامل تفنگ‌های تک‌تیرانداز M24، کارابین‌های M4 با دوربین‌های Trijicon ACOG و تفنگ‌های M16A4 با دوربین‌های حرارتی است.

طالبان پیش از این دستیابی جنگ‌جویان تی‌تی‌پی و دیگر شبه‌نظامیان به تسلیحات و تجهیزات به‌جامانده نیروهای خارجی در افغانستان را رد کرده‌اند.

وزارت دفاع امریکا سال گذشته اعلام کرد که به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دالر تجهیزات و تسلیحات نظامی که در اختیار حکومت پیشین افغانستان بود، با سقوط این حکومت در ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱، به دست طالبان افغان افتاد.

 

دکمه بازگشت به بالا