افغانستان

درخواست یوناما از طالبان برای بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه

یوناما در اولین سالگرد محرومیت دختران از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه در افغانستان، از طالبان خواست تدابیر فوری برای بازگشایی مکاتب متوسطه و ليسه برای همه دختران در افغانستان را روی دست گیرد.

مارکس پوتزل، سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در این باره گفت: «این یک سالگرد غم‌انگیز، شرم آور و کاملا قابل اجتناب است.»

او ادامه داد: «محرومیت مداوم دختران از مکاتب و ليسه هيج توجيه معتبری نداشته و مشابهتی در هیچ کجای جهان ندارد. این برای نسلی از دختران و آینده خود افغانستان بسیار مضر است.»

این درحالی است که در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱ زمانی که مکاتب به روی پسران باز شد، طالبان به دختران دستور دادند که در خانه بمانند.

براساس آمارهای موجود در سال‌های پسین، تخمين زده می‌شود که در سال گذشته تحصیلی بیش از یک میلیون دختر افغانستان بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکاتب متوسطه و ليسه منع شده‌اند.

هرچند که تا امروز طالبان وعده‌های مختلفی مبنی بر امکان بازگشت آنها به کلاس‌های درس داده‌اند اما به آن عمل نکرده‌اند. ممنوعیت حضور دختران در صنوف هفتم تا دوازدهم عمدتا دختران بین ۱۲ تا ۱۸ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یوناما در ادامه این اعلامیه نوشته است که محرومیت از تحصیل؛ ناقض اساسی‌ترین حقوق دختران و زنان است. این خطر به حاشیه راندن، خشونت، استثمار و سوء استفاده از دختران را افزایش می‌دهد و بخشی از طیف گسترده‌تری از سیاست‌ها و شیوه‌های تبعیض‌آمیز است که زنان و دختران را از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در تابستان ۲۰۲۱ هدف قرار می‌دهند.

سازمان ملل متحد در این اعلامیه بار دیگر از طالبان خواسته است که از مجموعه اقداماتی که برای محدود کردن برخورداری زنان و دختران افغانستان از حقوق و آزادی‌های اولیه خود اتخاذ کرده‌اند، عقب نشینی کند.

در این اعلامیه آمده است: «اما ما از آنها (طالبان) می‌خواهیم که قدم‌های اساسی در قسمت اجازه دادن به دختران برای بازگشت به مکاتب متوسطه و ليسه بردارند که این امر می‌تواند افغانستان را به سوی ترقي سوق داده و به مردم آن امید بدهد.»

سازمان ملل تاکید کرده است که اگر ممنوعیت رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکاتب باقی بماند، سازمان ملل به طور فزاینده‌ای نگران است که چنین اقداماتی همراه با سایر محدودیت‌هایی که بر آزادی‌های اساسی مردم افغانستان اعمال می‌شود، به عمیق‌تر ساختن بحران‌های پیش‌روی افغانستان از جمله ناامنی بیشتر، فقر و انزوا کمک کند.

سازمان ملل طالبان را مسئول ایجاد شرایط مساعد برای صلح، هم دیگر پذیری، امنیت، حقوق بشر و بهبود اقتصادی در افغانستان دانسته و تاکید کرده است که جامعه بین‌المللی آماده حمایت از دولتی است که از همه مردم نمایندگی نموده و به حقوق آنها احترام بگذارد.

گفتنی است بسته بودن مکاتب برروی دختران از جمله مواردی است که واکنش کشورهای بیرونی را نیز در پی داشته است. طالبان ظاهراً هیچ تعهدی مبنی بر بازکردن مکاتب و سهم دادن زنان در صحنه سیاست ندارند. کارشناسان معتقدند که محدودیت‌های ایجاد شده توسط طالبان برای زنان و دختران در افغانستان از جمله مواردی است که بر عدم به رسمیت شناختن آنها تاثیر گذاشته است.

دکمه بازگشت به بالا