افغانستانجهان

حذف یورو و دالر در معاملات آ س آن

پایگاه انترنتی آر تی در گزارشی نوشت: آ سه آن در صدد کنار گذاشتن دالر و یورو در معاملاتش است.

در این گزارش آمده است: به گزارش مجله خبری تمپو، انجمن کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ سه آن) قرار است در ارتباط با حذف دالر امریکا، یورو، ین و پوند استرلینگ از معاملات و انتقال به سوی تسویه با ارز‌های محلی بحث و تبادل نظر کند.

نشست رسمی وزرای مالیه آ سه آن و روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو آن روز سه شنبه در اندونیزیا آغاز شد. آ سه آن یک گروه منطقه‌ای است که هدف آن ارتقای همکاری‌های اقتصادی و امنیتی بین اعضای خود شامل برونئی، کامبوج، اندونیزیا، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام است.

در این نشست قرار است تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به ارز‌های اصلی از طریق طرح معاملات ارز محلی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. این اقدام تمدید طرح قبلی تسویه ارز محلی محسوب می‌شود که پیشتر بین اعضای آسه آن اجرا شده است.

تمپو تصریح کرد سیستم پرداخت دیجیتالی فرامرزی که به کشور‌های عضو آسه آن امکان می‌دهد از ارز‌های محلی در مراودات تجاری شان استفاده کنند، بیش از پیش گسترش خواهد یافت. در نوامبر سال ۲۰۲۲ توافقی در زمینه چنین همکاری‌هایی بین اندونیزیا، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و تایلند حاصل شد.

جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا از مقامات منطقه‌ای خواسته است سامانه‌های پرداخت ویزا و مسترکارت را کنار بگذارند و از کارت‌های اعتباری صادر شده توسط بانک‌های محلی شان استفاده کنند.

ویدودو گفت دور شدن از سیستم‌های پرداخت غربی برای محافظت از تراکنش‌ها در برابر “پیامد‌های ژئوپلیتیکی احتمالی” ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا