نگاه‌ها

حمایت نجات جان مادران جدید در افغانستان بحران زده

زایشگاه ملاالی یکی از شلوغ ترین بیمارستان ها در کابل، پایتخت افغانستان است که هر روز پذیرای حدود 85 نوزاد در جهان است که 20 نوزاد از جمله آنها با سزارین است. اما بحران جاری در کشور به شدت ظرفیت کارکنان برای مراقبت از بیماران خود را تضعیف می کند.

شهلا ارزگانی، سرپرست مامایی زایشگاه گفت: «کمبود تجهیزات، لوازم و دارو، کمبود سوخت و امکانات گرمایشی، به ویژه در حال حاضر با نزدیک شدن به فصل زمستان، و حمایت نامشخص از سوی شرکا تنها برخی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم. .

در بیمارستان احمدشاه بابا، جایی که دکتر عقیله بهرامی در آنجا کار می کند، چشم انداز تیره و تار کمتری ندارد. ما قبلاً از یک سازمان غیردولتی بین‌المللی حمایت می‌کردیم، اما کارکنان آن‌ها پس از وقایع در ماه اوت، آنجا را ترک کردند. او به آژانس بهداشت باروری و جنسی سازمان ملل متحد، UNFPA، گفت: اکنون ما نیاز جدی به تجهیزات پزشکی داریم.

کیت های اضطراری
این دو شفاخانه از اولین بیمارستان هایی در افغانستان بودند که کیت های اورژانسی صحت باروری را از صندوق جمعیت ملل متحد دریافت کردند.

آنها حاوی داروهای ضروری، دارو و تجهیزات برای اطمینان از زایمان ایمن و حمایت از نیازهای بهداشت باروری، مادر و نوزاد حداقل 328000 نفر هستند.

بیش از 300 کیت برای شفاخانه ها و از طریق تیم های سیار صحی، هم در کابل و هم در 15 ولایت در اختیار شفاخانه ها قرار می گیرد و برای هفته های آینده توزیع های بیشتری در نظر گرفته شده است.

افزایش نیازها، کاهش منابع
از زمانی که کابل در ماه اوت به دست طالبان سقوط کرد، زنان بیشتری به دنبال مراقبت های صحی مادر از شفاخانه ملاالی هستند که بسیاری از آنها در داخل از ولایات شمالی افغانستان به پایتخت آواره شده اند.

اگرچه با انتقال آوارگان به جاهای دیگر، تعداد بیماران به تدریج به حالت عادی بازگشته است، اما تجهیزات بیمارستان به شدت تمام شده است.

خانم ارزگانی نگران است که در صورت شکست کامل سیستم مراقبت های بهداشتی، وضعیت به مراتب بدتر شود. برآوردهای اولیه هشدار می دهد که وضعیت اضطراری بشردوستانه فعلی و تعلیق خدمات باروری نجات دهنده برای زنان و دختران می تواند منجر به مرگ 58000 مادر اضافی، 5.1 میلیون حاملگی ناخواسته و تقریباً دو برابر شدن نیاز برآورده نشده برای تنظیم خانواده در چهار سال آینده شود.

خانم ارزگانی گفت: در کشوری که هر دو ساعت یک زن بر اثر عوارض ناشی از بارداری جان خود را از دست می‌دهد، «کیت‌ها در حال حاضر بسیار مهم هستند، زیرا منابع بیمارستانی رو به اتمام است و حمایت‌هایی که از ما دریافت می‌کردیم کاهش یافته است. ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که کمک‌های بعدی ما از کجا خواهد آمد.»

ماندن و تحویل
سرمایه گذاری در صحت عامه گام های بلندی در جهت بهبود مراقبت های ضروری در افغانستان طی 20 سال گذشته برداشته است و نسبت مرگ و میر مادران از 1450 مرگ در هر 100000 تولد زنده در سال 2000 به 638 مورد در هر 100000 در سال 2019 کاهش یافته است.

با این حال، این یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان باقی مانده است، و اگر بحران کنونی فورا حل نشود، سیستم بهداشتی می‌تواند کاهش یابد. این امر چندین دهه پیشرفت در زمینه مراقبت های بهداشتی مادران را خنثی می کند و عواقب شدیدی را برای زندگی بیش از 4 میلیون زن و دختر نوجوان در سنین باروری به دنبال خواهد داشت.

علیرغم تشدید ناامنی و خصومت‌ها، صندوق جمعیت ملل متحد و شرکای خود به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در ماه اکتبر به بیش از 97000 نفر خدمات بهداشتی و حفاظت از سلامت جنسی و باروری، از جمله مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان ایمن، مراقبت‌های دوران بارداری و تنظیم خانواده کمک کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا