افغانستانجهان

سلمان رشدی به دستگاه تنفسی مصنوعی متصل است

سلمان رشدی نویسنده که با کتاب آیات شیطانی خود واکنش نشان داده بود، هنگام سخنرانی در میزگردی که در آمریکا حضور داشت با چاقو مورد حمله قرار گرفت. مهاجم در حالی دستگیر و بازداشت شد که اطرافیان او کمک های اولیه را به نویسنده انجام دادند. اعلام شد مهاجمی که حدود ۱۰ ضربه چاقو یکی از آن ها به گردن رشدی زد، فردی ۲۴ ساله به نام هادی مطر است. گفته شد که درمان این نویسنده که به بیمارستان منتقل شده است ادامه دارد.

سلمان رشدی نویسنده در حین سخنرانی در میزگردی که در موسسه Chautauqua در نزدیکی بوفالو، ایالات متحده برگزار شد، مورد حمله قرار گرفت.

رشدی با ضربات چاقو روی زمین افتاد که مهاجم به سرعت به صحنه رفت.

مهاجم در حالی دستگیر و بازداشت شد که اطرافیان او کمک های اولیه را به نویسنده انجام دادند.

رشدی ۷۵ ساله با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شد.

پلیس ایالت نیویورک اعلام کرد رشدی با چاقو از ناحیه گردن زخمی شده است.

کتی هوچول، فرماندار نیویورک اظهار داشت که رشدی که در جریان چاقو خون زیادی از دست داد، هنوز زنده است و گفت که “مراقبت های لازم را دریافت کرد”.

در میان کسانی که برای کمک آمدند، دکتر. به اشتراک گذاشته شد که مارتین هاسکل جراحات رشدی را “جدی اما قابل درمان” توصیف کرد.

از سوی دیگر، خاطرنشان شد که درمان رشدی در بیمارستان UPMC Hamot Surgery Center در پنسیلوانیا در فاصله حدود ۴۰ دقیقه‌ای ادامه داشت.

هویت مهاجم روشن است

مشخص شد فرد مهاجم به رشدی هادی مطر ۲۴ ساله بوده است.

گزارش شده است که مطر که گفته می شود در منطقه فیرویو نیوجرسی ساکن است، در چارچوب طرح حمله به رشدی، به موسسه Chautauqua در نیویورک، نزدیک مرز کانادا، حدود ۷ ساعت دورتر رفت.

به اشتراک گذاشته شد که مطر که حدود ۱۰ ضربه چاقو به رشدی زد، یکی از آنها به گردن، از سالن کنفرانس دستبند زده شد و به نزدیکترین کلانتری منتقل شد.

تیم های پلیس خانه هادی مطر را تفتیش کردند. تفتیش و تحقیق از خانه توسط اف بی آی و پلیس تا پاسی از شب ادامه داشت.

این نویسنده هندی الاصل بریتانیایی به دلیل کتاب «آیات شیطانی» که در سال ۱۹۸۸ نوشت، در ایران ممنوع الکار شد.

سلمان رشدی کیست؟

سلمان رشدی، نویسنده و رمان نویس هندی-بریتانیایی، در ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ در بمبئی، هند به دنیا آمد. بیشتر رمان های او بر اساس هند است. در زبان روایت، فانتزی و رئالیسم در هم آمیخته بودند.

گونتار گراس، نویسنده تحت تاثیر میخائیل بولگاکوف، برنده جایزه بوکر و بسیاری دیگر است. رشدی به اردو و انگلیسی صحبت می کند. او در خانواده ای مسلمان به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۴ به همراه سایر مسلمانان به پاکستان مهاجرت کرد و در کراچی ساکن شد.

رشدی در کمبریج تاریخ خوانده است. اولین رمان او، گریموس، که یک مقاله علمی تخیلی فوق العاده بود، توجه منتقدان را به خود جلب کرد. او با رمان «بچه های نیمه شب» برنده جوایز بسیاری شد و شهرت جهانی به دست آورد.

این رمان که به نقد تاریخ و سیاست هند می پردازد، در هند توقیف شد، سپس در پاکستان توقیف شد و به همین سرنوشت دچار شد.

اگرچه کتاب «آیات شیطانی» او برنده جایزه شد، اما در هند و آفریقای جنوبی به دلیل توهین به اسلام توقیف شد. پس از این ممنوعیت، فتوای مرگ از سوی خمینی برای نویسنده صادر شد.

رشدی در سال ۲۰۰۸ ملکه دوم شد. او توسط الیزابت لقب شوالیه دریافت کرد.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا