افغانستانویدئو

حمله داعش به یک مهمانخانه در کابل؛ آیا وضعیت امنیتی افغانستان رو به وخامت می‌رود؟

حمله مسلحانه بر یک مهمانخانه در مرکز شهر کابل، اولین حمله از این دست حملات پس از تسلط گروه طالبان در افغانستان است.

عصر روز گذشته مهاجمان مسلح بر یک مهمانخانه که عمدتا محل اقامت بازرگانان چینی است، در منطقه شهر‌نو کابل، حمله کردند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که در این حمله هیچ شهروند خارجی کشته نشده است وفقط سه مهاجم کشته شده و دو شهروند خارجی به دلیل پریدن از ارتفاع، زخمی شده‌اند.
اما شفاخانه ایمرجنسی در کابل که در نزدیکی این هوتل قرار دارد، اعلام کرد که از محل این حمله سه کشته و ۱۸ زخمی به این شفاخانه منتقل شده است.
هویت قربانیان این حمله اعلام نشده است و مشخص نیست که آنها شهروندان کدام کشورها هستند.
اما بسیاری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این هوتل بیشتر محل اقامت شهروندان چینی بوده است و در تصاویری که از ساختمان این هوتل منتشر شده نیز تابلوی با حروف چینی دیده می‌شود.
گروه داعش با نشر یک ویدیو، گفته است که مهاجمان با رهبر این گروه بیعت کرده بودند و آنها را بنام‌های ابوعمر و عبدالجبار معرفی کرده است.
این گروه گفته است که این حمله به صورت ترکیبی از حمله انتحاری و حمله مسلحانه و بر شهروندان چینی در کابل انجام شده است.

گروه داعش با انتشار یک ویدیو، مسئولیت حمله بر مهمانخانه‌‌ی محل اقامت شهروندان چینی در شهر کابل را بر عهده گرفته است. در این ویدیو دو مرد جوان دیده می‌شود که داعش گفته آنان این حمله را انجام داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‎گوی طالبان ساعاتی پس از آغاز حمله اعلام کرد که سه مهاجم کشته شده‌اند و تمام مهمانان هتل نجات یافته‌اند و هیچ شهروند خارجی کشته نشده‌ است.

سخن‌گوی طالبان علاوه کرده است که دو شهروند خارجی که خود را از ساختمان انداخته‌، زخمی شده‌اند. او روشن نکرده است که این دو نفر شهروند کدام کشور اند.

تاکتیک‌های آشنا برای طالبان
این حمله، مشابهت زیادی با حملات گروه طالبان بر مراکز دولتی، هوتل‌ها، شفاخانه‌ها، آموزشگاه‌ها، مراکز ورزشی و اقامتگاه‌های خارجی‌ها داشت.
گروه طالبان در بیست سال گذشته، به ویژه از سال ۲۰۱۶ به بعد، به صورت پیوسته از اینگونه حملات و از چنین تاکتیکی استفاده می‌کرد.
حمله بر وزارت خانه‌های دولتی، شفاخانه‌های دولتی، بخصوص شفاخانه چهارصد بستر کابل، حمله بر هوتل انترکانتینینتال، حمله بر شفاخانه صد بستر دشت برچی و ده‌ها حمله دیگر از سوی گروه طالبان با چنین تاکتیکی انجام شد.
نوعیت حملاتی که طالبان انجام می‌دادند نیز ترکیبی بود؛ یک انتحار کننده در نزدیکی محل خود را منفجر می‌کرد و سپس مهاجمان وارد محل شده و به درگیری و کشتار غیرنظامیان می‌پرداختند.
این حملات به شدت حکومت پیشین افغانستان را به چالش کشیده بود و مهار کردن شماری از آنها ساعت‌ها طول می‌کشید و در اکثر این حملات ده‌ها غیرنظامی به شمول کودکان، نوزدان و زنان، کشته شدند.
اکنون گروه داعش با چنین تاکتیک آشنا، گروه طالبان را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که این گروه قادر به تامین امنیت افغانستان نیست.
اما از سوی دیگر، با توجه به اختلافات درونی گروه طالبان این احتمال نیز وجود دارد که حلقه‌های از درون طالبان با گروه داعش هماهنگ و همکار باشند تا چنین حملاتی اجرا شود.
پیش از این، جبهه مقاومت ملی افغانستان ادعا کرده بود که شبکه حقانی، به رهبری سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله طالبان با داعش هماهنگ است و شماری از فرماندهان این گروه را به شمال افغانستان منتقل کرده‌ است.
این جبهه همچنین ادعا کرده بود که شبکه حقانی در تلاش برای انتقال افراد داعش و سایر گروه‌های تروریستی به آسیای مرکزی است.
آیا وضعیت امنیتی افغانستان رو به وخامت می‌رود؟


این حمله یک روز پس از دیدار وانگ یو، سفیر چین در کابل با شیر محمد عباس استانکزی، معاون وزارت امور خارجه گروه طالبان و درخواست برای تأمین امنیت سفارت چین، انجام شد.

سفیر چین در آن دیدار از وضعیت سراسری امنیتی افغانستان اظهار خوشحالی کرده بود، اما خواستار تأمین امنیت سفارت کشورش شده بود.
حمله دیروز، اظهار نگرانی سفیر چین، حمله به سفیر پاکستان و خنثی سازی ماین از مقابل سفارت ایران، نشان می‌دهد که این نوع حملات با اهداف مشابه و از سوی حلقات و سازمان‌های مشابه انجام می‌شود و باهم پیوند نزدیکی دارد.
بدون تردید چنین حملاتی نشان می‌دهد که افغانستان در حال وارد شدن به فاز جدید از ناامنی و بی‌ثباتی است.
اینکه چه کسانی و کدام نهادهای استخباراتی تلاش می‌کند افغانستان وارد فاز جدیدی از بی‌ثباتی، خونریزی و جنگ شود، مشخص نیست، اما بدون تردید اهداف پشت این برنامه، بی‌ربط به مسائل کلان منطقه و خاورمیانه نیست.
از سوی دیگر، گروه طالبان به عنوان حاکمان کنونی افغانستان، هرچند که قدرت را با معامله و زور قبضه کرده‌اند، اما مسئول تمام بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌های افغانستان هستند.
این گروه مسئولیت دارد که از ثبات، امنیت و جان مردم افغانستان محافظت کند و در صورتی‌که نتواند چنین مسئولیتی را به درستی انجام دهند، مسئول خون تک تک شهروندان هستند و خواهند بود.
متاسفانه طالبان نشان داده‌اند که بیشتر در راستای منافع کشورهای دیگر حرکت می‌کنند تا منافع مردم افغانستان. این گروه اکنون نیز با دستور و اشاره سایر کشورها، گام بر می‌دارند و اراده و اقتدار سیاسی لازم را از خود نشان نداده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا