افغانستاناقتصاد

خدمات بشردوستانه صلیب سرخ برای ۱۲هزار زندانی در افغانستان

کمیته صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید که برای ۱۲هزار زندانی در ۱۱ زندان طالبان غذا، البسه و ادویه توزیع می‌کند.

پرویز فیضی سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید که براساس دستور بشر دوستانه صلیب سرخ برای زندانیان که نزد طالبان هستند، مواد غذایی، البسه و ادویه توزیع می‌کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر در ۱۱ زندان افغانستان از سوی کمیته صلیب سرخ به زندانیان خدمات ارائه می‌شود گفت: «مواد خام سه وعده غذا خریداری و به آشپزخانه‌های زندان‌ تحویل داده می‌شود و زندانیان مسوولیت پخت و پز آن را به دوش دارند.»

فیضی می‌گوید که صلیب سرخ همچنان ادویه و البسه نیز برای زندانیان توزیع می‌کند.

در همین حال گفته‌های وجود دارد که کمیته صلیب سرخ برای مصارف زندانیان به طالبان پول نقد توزیع می‌کند. اما آقای فیضی این گفته‌ها رد کرده، اما می‌گوید که موادغذایی و البسه به زندانیان توزیع می‌کند.

مردم افغانستان در معرض کمبود غذا بیماری و فقر مواجه هستند

دو روز قبل مارتین شوئپ، مدیر عملیاتی کمیته صلیب سرخ به افغانستان سفر کرد و در توییتی نوشت که مردم افغانستان در معرض کمبود غذا بیماری و فقر مواجه هستند.

شوئپ در ادامه تاکید کرد که در این سفر با مردم و طالبان گفت‌وگو کردم، چند دهه جنگ دشواری اقتصادی زندگی مردم را به شدت متأثر ساخته است.

یکی از زندانیان که خواست نامش در گزارش ذکر نشود به آمو می‌گوید که وضعیت زندان به شدت نگران کننده است و سلامت زندانیان در نظر گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: «از شش ماه به این سو در زندان پلچرخی هستم. در کنار اینکه رویه طالبان خیلی خشن است. سه وعده غذا که هیچ توجهی به زندانیان صورت نمی‌گیرد. نه غذای مناسب وجود دارد نه دوا و نه داکتر. خیلی از زندانیان به امراض مختلف دچار شده‌اند چون هیچ نظارتی بر زندان‌ها وجود ندارد. در این مدت هیچ نهادی برای بررسی وضعیت زندان نیامده‌اند.»

شفیق‌الله باشنده ننگرهار که برادرش در زندان طالبان در ننگرهار زندانی است می‌وید که هر هفته مصارف برادرش را از جیب خود تأمین می‌کند.

به گفته او در زندان غذای مناسب برای زندانیان داده نمی‌شود. «هر هفته که برای ملاقات برادرم می‌روم در کنار یک مبلغ پول از خانه غذای پخته شده و خام را با خود میبرم. چون در زندان غذای صحی برای زندانیان توزیع نمی‌شود،.»

گفتنی است که نهادهای حقوق بشری همواره از برخورد نامناسب طالبان با اسیران جنگی و سیاسی اظهار نگرانی کرده‌اند و از بازداشت‌های خودسرانه مردم توسط طالبان انتقاد کرده‌اند.

تلاش کردیم در این مورد دیدگاه طالبان را با خود داشته باشیم، اما با تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

دکمه بازگشت به بالا