نگاه‌ها

خطر مهندسی شده ی داعش در افغانستان

داعش به یک خطر جدی برای منطقه مبدل می شود. سناریوها خیل ماهرانه در حال تطبیق شدن است. گروه های داعشی از درون طالبان برای آینده بازی در شمال افغانستان انتخاب می شوند.

داعش در حال تبدیل شدن به یک خطر است. این خطر مهندسی شده برای اهداف بزرگ منطقه ای، تقویت می شود. طالبان آهسته آهسته از جغرافیای شمال بیرون و جای را برای داعش خالی می سازند. در این میان ممکن است سایر گروه های تروریستی خارجی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبیکستان، انصارالله تاجیکستان و سایر تروریستان با این گروه و در تحت لوای سیاه رنگ داعش قرار گیرند. کشور های محور باید با اتکا به منافع اطلاعاتی، مشوره ها، رایزنی ها و تدابیری داشته باشند. آمادگی با هرنوع تحرکت داعش تقویت شده در شمال افغانستان، به موقع و مناسب خواهد بود.
بحث هفت هزار داعشی در افغانستان و طوفان برخاسته از تقابل داعش برخاسته از درون طالبان، به یک موضوع دیگری مبدل شده است. داعش در حال حاضر یک پروژه شده است و امکان دارد به زودی، اولین جرقه های حضور خوفناک داعش، در مناطق مختلفی از افغانستان، پدیدار شود. این نوشته به اساس اطلاعاتی است که می تواند، تحلیل از وضع آینده را در ذهن ما روشن بسازد. در شرایط کنونی که افغانستان در کام تروریزم فرورفته، امکان سر بر آوردن هر گروهی تحت چتر حمایتی طالبان، وجود دارد.
استخبارات طالبان گزارش داده است که صد ها تن نیروهای وابسته به گروه طالبان، در حال نزدیک شدن به شهرهای بزرگ استند. بر اساس اطلاعات موثق که از استخبارات طالبان به دست آمده است نشان می د هد که تاکنون حدود ۳۰۰ داعشی به ولسوالی سروبی ولایت کابل منتقل شده سی تن از آنان مسلح به سلاح و کمربند انتحاری وارد شهر کابل شده اند. قرار است چه اتفاقی بیفتد تا داعش را وارد میدان بازی سازند؟
گفته شده داعشیان به اصطلاح دستگیر شده توسط استخبارات طالبان، مجهز به سلاح های سبک و سنگین بوده و مقادیر زیادی از پول نقد نیز در نزد آنها موجود بوده است. جالب است بدانیم که اکثرا افراد داعش با پول نقد دالر امریکایی یا یورو نه بل با واحد پولی عربستان سعودی و کشور های حوزه خلیج فارس، دستگیر می شوند. این امر نشان میدهند که در پس قضیه تمویل و قدرت مند ساختن داعش، حتی کشور های عربی، وجود دارند. این کشور ها به خوبی می دانند که طالبان را باید با گزینه خشن تر از خود شان وادار به اطاعت کنند. در این صورت، داعش تنها گزینه در برابر طالبان خواهد بود. داعش در حال حاضر می تواند بازی گر اصلی در تحولات آینده در خصوص افغانستان و منطقه باشد. داعش می تواند شرایطی را بوجود بیاورد که کشور های همسایه افغانستان و حوزه شانگهای، در لجن زار جدید مبارزه بر ضد آنها قرار گیرند. در قدم بعدی داعش باید به کشور های همجوار افغانستان مخصوصا چین و آسیای مرکزی، حملات نفوذی، استخدام افراد و عملیات های روانی را اجرایی سازد. نکته بسیار مهم این است که احتمالاً ایالات متحده نیز به ظهور یک داعش واقعی علاقه دارد. چون موجودیت و تقویت داعش باعث می شود تا کشور های همانند چین و روسیه، دچار درد سر های جدید امنیتی در منطقه شوند و روند رقابت رابه نفع ایالات متحده سوق دهند.

چند احتمال در مورد تقویت داعش در افغانستان:
یک- داعش با تجمع نفرات خویش در اطراف شهر های بزرگ، به زودی به نیروهای با تحرک بیشتر در برابر چین، آسیای مرکزی و روسیه مبدل می شود. داعش با این کار ابتدا روستا ها و بعدا شهرهارا تحت کنترول در آورند. این احتمال در مورد مناطق شمال افغانستان، بیشتر وجود دارد؛
دوم- امریکا و پاکستان در یک هماهنگی نزدیک تلاش دارند تا از ظرفیت های موجود مانند نیروهای نظامی سابق و کوماندوی های سابق افغانستان برای تقویت داعش استفاده ببرند. همانطوریکه در گزارش قید شده، بیشتر افراد داعش از شمت شرق افغانستان به سوی شهرها نزدیک می شوند؛
سوم- حتی ممکن است از داعش برای تسخیر بخشی از جغرافیای شمال استفاده ببرند. این جغرافیای باید تنها در اختیار داعش باشد نه طالبان و یا نیروهای مقاومت؛
چهارم- داعش را با سایر گروهای تروریستی خارجی پیوند می زنند و تجمع کلان تروریستان را در شمال افغانستان، به وجود خواهند آورد. داعش به یک خطر جدی برای منطقه مبدل می شود. سناریوها خیل ماهرانه در حال تطبیق شدن است. گروه های داعشی از درون طالبان برای آینده بازی در شمال افغانستان انتخاب می شوند. با انتقال و جابجایی آن ها، امکان دارد نبرد شدیدی میان بقیه گروه طالبان و داعش رخ بدهد این مسئله باعث می شود تا جغرافیای زیادی در اختیار داعش قرار گیرد و این جغرافیا منحیث مرکز خلافت داعش برای صدور تروریزم در منطقه استفاده شود.

دکمه بازگشت به بالا