افغانستان

خواست‌ها برای بررسی گور دسته‌جمعی در قندهار

یک گور دسته‌جمعی به تازگی در ولسوالی سپین بولدک قندهار پیدا شده‌است که به گفته‌ی طالبان در آن دستِ‌کم ۲۱ جسد یک‌جا زیر خاک شده بودند.

سخن‌گوی طالبان در قندهار امروز دوشنبه گفت که این گور، در منطقه‌ی ناوه در ولسوالی سپین بولدک این ولایت پیدا شده‌است.

عطا الله زید ادعا می‌کند که این افراد درزمان فرمان‌دهی جنرال عبدالرازق فرمانده پیشین پولیس قندهار کشته شده‌اند؛ اما او در این باره سندی ارایه نکرد.

او می‌افزاید: «نُه سال پیش، این افراد نخست به گونه‌ی مرموز کشته شده و سپس در یک گور به گونه‌ی جمعی زیر خاک شده‌اند.»

به گفته‌ی او، این اجساد در جای دیگری دوباره دفن شده‌اند.

در همین حال، یک عضو نیروهای مرزی حکومت پیشین در قندهار که به‌ خاطر مسایل امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود، می‌گوید که در منطقه‌ای که این گور کشف شده‌است، زیر تسلط طالبان بود و در نزدیکی مرز با پاکستان قرار دارد.

به گفته‌ی این نظامی پیشین، این کشتارها از سوی طالبان انجام شده‌است.

از سویی هم، پتریشا گاسمن، معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر در توییتی گفته‌است که این گور دسته‌جمعی باید محفوظ و دست نخورده باقی بماند و از سوی متخصصان ویژه بررسی شود.

ریچارد بنیت گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشرسازمان ملل متحد برای افغانستان، از طالبان خواسته‌است که برای انجام پژوهش عدلی به اجساد دست زده نشود.

او تأکید کرده‌است که اجساد برای تحقیق بیش‌تر باید به طب عدلی انتقال داده شود و در آن‌جا از سوی افراد متخصص، زیر معاینه و بررسی قرار بگیرد.

در دو نوار دیداری که از محل این گور دسته‌جمعی در رسانه‌های اجتماعی نشر شده‌است، دستِ‌کم ۱۰ جمجمه و استخوان‌های بسیاری را نشان می‌دهد که چند تن به آنان دست می‌زنند.

این در حالی است که، حد اقل ۱۶ نظامی پیشین در ولسوالی‌های گوناگون قندهار، پس از سقوط نظام جمهوریت در ماه اسد سال گذشته از سوی افراد طالبان کشته شده‌اند؛ ولی طالبان این ادعا را رد کرده‌اند.

به گفته‌ی یک باشنده‌ی سپین بولدک، بیش‌تر این قتل‌ها در ولسوالی سپین بولدک قنندهار -که زادگاه جنرال رازق نیز است- رخ داده‌است.

 

دکمه بازگشت به بالا