افغانستان

افزایش نارضایتی مردم از کارکرد شهرداری در کابل

افزایش زباله‌‌ها در گوشه و کنار جاده‌های کابل، افزون بر این‌که چهره‌ی شهر را زشت کرده، سبب آلودگی‌های زیست محیطی در پایتخت نیز شده‌است.

کم‌بود سطل‌های جمع‌آوری زباله باعث شده‌است تا مردم زباله‌های شان را در هرجایی که بخواهند رها کنند و انباشت آن‌ها موجب آلودگی محیط زیست در نقاط گوناگون شهر شده‌است. شماری از باشندگان شهر کابل می‌گویند که زباله‌دانی‌ در بیش‌تر نقاط شهر وجود ندارد و مردم هر کجا که می‌خواهند، آشغال‌های خود را پرتاب می‌کنند.

سلیم رحیمی، یکی از باشندگان کابل در این باره می‌گوید: «متأسفانه ما با کم‌بود زباله‌دانی در سطح شهر مواجه استیم. زمانی که می‌خواهیم زباله‌ها را از خانه انتقال بدهیم، جایی برای این کار نیست. شهرداری کابل در یک شهرک بزرگ، فقط یک زباله‌دانی گذاشته‌است که از ما بسیار فاصله دارد و ما مجبور می‌شویم زباله‌ها را به‌بسیار مشکل، از راهِ دور به‌زباله دانی انتقال بدهیم.»

در این میان، شماری از شرکت‌های خصوصی نیز که در هماهنگی با شهرداری کابل فعالیت می‌کنند، ماهانه با دریافت ۱۵۰ تا ۲۰۰ افغانی، اقدام به جمع‌آوری زباله‌های برخی مناطق در کابل می‌کنند.

نثار نعیمی، یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید: «در کُل منطقه‌ی ما یک دانه زباله‌دانی است. آن هم بسیار از فاصله دارد و مجبور می‌شویم یا در چهار دیواری که آباد نشده بیندازیم، یا هم باید در مقابل زباله‌ها ۱۵۰ تا ۲۰۰ افغانی به‌صورت ماهانه پرداخت کنیم تا زباله‌ها را از خانه‌های ما انتقال بدهند.»

گفته می‌شود کابل بیش از ۵ میلیون باشنده دارد؛ شهری که تنها زباله تولید می‌کند و هیچ فکری برای جمع‌آوری و بازیافت این زباله‌ها نشده‌است.

احمد وهاب که در کابل زندگی می‌کند، می‌افزاید: «وضعیت آشغال‌ها و عدم جمع آوری آن‌ها از سوی شهرداری، مرا بسیار آزار می‌دهد. مردم آشغال خود را در چهار دیواری ناآباد، در پهلوی خانه‌ی من می‌اندازند. من به آن‌ها می‌گویم که چرا این کار را می‌کنید، قهر می‌کنند. شهرداری هم مشکلات خود را در این رابطه دارد که باید برای حل این مُعضل فکری کند.»

روح‌الله امین، کارشناس محیط زیست با اشاره به‌وضعیت غیر معیاری شهرداری کابل از نظر ارائه خدمات شهری به‌ساکنان این شهر، می‌گوید: «کابل از جمله پایتخت‌هایی در جهان است که به‌نسبت نبود کانالیزاسیون، خامه بودن برخی جاده‌های عمومی و کوچه‌ها، کم‌بود فضای سبز، ازدیاد نفوس، تراکم زباله، کم‌بود وسایط تنظیف به‌تناسب جمعیت و نبود یک سیستم مشخص برای جمع‌آوری زباله‌ها، سخت با مشکل روبه‌رو است»

وی می‌افزاید که باید برای افزایش سطح آگاهی شهروندان پایتخت، از طریق رسانه‌های اجتماعی اقدام شود.

او ادامه می‌دهد: «با وجود این‌که شاروالی کابل از نیرو و امکانات در قسمت جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها به‌بیرون از شهر برخوردار است؛ اما تا هنوز در قسمت جمع‌آوری و دفع آن‌ها اقدام مشخصی نشده و مشکلات شهر زیاد است.»

افزایش و انباشته شدن زباله‌ها، کم‌بود زباله‌دانی‌ها و رها کردن زباله‌ها در کنار جاده‌ها، سبب افزایش نارضایتی مردم از کارکرد شهرداری در کابل شده‌است. این درحالی است که در کشورهای دیگر جهان، از سیستم‌های به‌روز جمع‌آوری زباله استفاده می‌شود و بخش زیادی از زباله‌های جمع آوری شده را بازیافت می‌کنند و به‌همین دلیل از زباله به‌مثابه‌ی «طلای کثیف» یاد می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا