نگاه‌ها

دستیابی به صلح در افغانستان همچنان پیچیده است

نشریه هندی فایننشنال اکسپرس خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اول ماه می را چالشِ جدی پیش روی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دانست و نوشت دستیابی به صلح در افغانستان همچنان پیچیده و دشوار است.

این مقاله تحلیلی با اشاره به حمله آمریکا به افغانستان سه روز پس از وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط القاعده در نیویورک و واشنگتن و استقرار نیروهای آمریکایی به مدت 20 سال در افغانستان نوشت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از انتخابات و ورود به کاخ سفید وعده داده بود به ” جنگ های افغانستان و خاورمیانه ” پایان دهد . حالا او برسر دوراهی خروج سربازان آمریکایی تا اول ماه می روبرو است.

به نوشته این نشریه ،همه نگاهها به چگونگی و زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان به رئیس جمهوری و وزیران خارجه و دفاع آمریکا معطوف شده است.

در ادامه این مقاله آمده است جو بایدن در هفته سوم مارس از توافقنامه دوحه که در فوریه ۲۰۲۰ میان دونالد ترامپ و طالبان منعقد شد انتقاد کرد .

به نظر می رسد مذاکرات جدید میان طالبان و دولت افغانستان به بایدن اجازه بازبینی در سطحِ حضور سربازان آمریکایی داده است چرا که او معتقد است خروج نیروهای نظامی تا اول می ۲۰۲۱ بسیار دشوار است. دراین راستا روز ۲۱ مارس “لوید آستین” وزیر دفاع آمریکا با همتای افغان خود “یاسین ضیا” در کابل دیدار کرد . همچنین”آنتونی بلینکن” نه تنها بر اتحاد با ناتو تاکید کرد بلکه از همکاری واشنگتن با ناتو درباره زمانبندی احتمال خروج از افغانستان خبر داد.

“ینس استولتنبرگ “دبیر کل ناتو اظهار داشت ناتو نیروهای خود را قبل از زمان مناسب از افغانستان خارج نخواهد کرد . او همچنین اشاره کرد طالبان باید بیشتر تلاش کنند تا به شرایط توافقنامه عمل کنند.

پیش فرض توافقنامه ۲۰۲۰ کاهش سربازان آمریکایی در ازای کاهش خشونت در افغانستان و قطع ارتباط طالبان با گروه های تروریستی و انجام مذاکرات معنادار با دولت افغانستان بود اما مقامات ایالت متحده و ناتو در مورد اینکه طالبان به تعهد خود عمل کرده باشد تردید دارند.

به گفته مقامات افغان از زمان امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان در دوحه نه تنها خشونت ها و تلفات کاهش نیافته بلکه تعداد زیادی از فعالان اجتماعی ،مقامات دولتی و خبرنگاران در حملات هدفمند طالبان کشته شده اند.

جان اسپوکو ، نماینده ویژه وزارت دفاع آمریکا در امور افغانستان اخیرا فاش کرد که دولت افغانستان ۸۰ درصد از سرمایه گذاری سالانه اش را از آمریکا و دیگر کشورها دریافت می کند . از سال ۲۰۰۲ ایالت متحده ۱۴۳ میلیارد دلار در بازسازی افغانستان سرمایه گذاری کرده که ۸۸ میلیارد دلار از آن صرف آموزش و پشتیبانی نیروهای نظامی افغان شده است. بایدن هم همچون ترامپ خواستار پایان دادن به این مناقشه و بازگرداندن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سربازی است که هنوز در این کشور به سر می برند که در مقایسه با حضور ۱۳ هزار سرباز در سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای داشته است .با این وجود هنوز ۷ هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور دارند که به پشتیبانی امنیتی و منطقه ای آمریکایی ها وابسته هستند.

این نشریه هندی با اشاره به کنار گذاشتن سازمان ملل در حل مناقشه افغانستان نوشت:وزیر خارجه آمریکا تلاش خود را برای برگزاری نشستی خارج از افغانستان برای رفع مشکل این کشور معطوف کرده است .

محمد نعیم سخنگوی طالبان شک و تردید خود را درباره پیشنهاد آمریکا برای تشکیل دولت موقت ابراز کرد . واشنگتن اوایل مارس پیشنهاد جایگزینی دولت فعلی با دولتی موقت را مطرح کرد که تا زمان تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات اداره کشور را به عهده بگیرد.

وی با اشاره به تشکیل دولت های موقت زیادی از زمان اشغال افغانستان توسط آمریکا اضافه کرد ما خواستار ایجاد نظامی اسلامی ،مستقل و قدرتمند هستیم که بتواند مشکلات کشور را رفع کند.

او خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی طبق توافقنامه دوحه شد.

نویسنده این مقاله به نقل از تحلیل گران سیاسی نوشت اگر قرار است صلح در افغانستان برقرار شود ،آمریکا و متحدانش با وجود اختلاف با طالبان باید در راستای تشکیل یک دولت انتقالی تلاش کنند و در مرحله بعد در گفت وگو با قدرت های منطقه ای و بین المللی در باره برقراری صلح در افغانستان به توافق دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا