افغانستان

دو دختر در دشت‌برچی می گویند «افراد طالبان» بر آن‌ها «تجاوز» کرده‌اند

دو دختر جوان از منطقه‌ی دشت برچی کابل به آمو گفتند که افراد مسلح طالبان نخست آن‌ها را «ربوده» و سپس بر آن‌ها تجاوز کرده‌اند. سخنگوی طالبان در یک پیام صوتی به آمو این اتهام‌ها را رد کرد.

این دو دختر در گفت‌وگوهای جداگانه به آمو گفتند که از سوی افراد طالبان نخست ربوده شده اند و سپس این افراد بر آن‌ها تجاوز جنسی کرده اند. این دو دختر که هردو باشندگان منطقه‌ی دشت‌برچی کابل و از قوم هزاره اند، به دلیل ترس از جان‌ خانواده‌های شان، نمی‌خواهند که نام‌های شان در گزارش ذکر شود.

یکی از این قربانیان، یک دختر ۱۸ ساله است. او پیش از برگشت طالبان به قدرت، دانش آموز صنف یازدهم بود. این دختر که عضو یک خانواده‌ی فقیر در ناحیه‌ی سیزدهم در غرب کابل است، به خبرنگار آمو گفت که به روز ۱۹ ماه عقرب همین سال، چهار تن از طالبان او را از منطقه‌ی گولایی دشت‌برچی هنگامی که به بازار می‌رفت ربودند و به یک موتر کرولای سرخ رنگ سوار کردند، چشم هایش را بستند و به یک جای نامعلوم انتقال دادند. به گفته‌ی این دختر این چهار نفر بر وی تجاوز کرده اند.

او به آمو گفت: «هنگامی که پیاده به سوی خانه می‌رفتم، چهار یا پنح تن از افراد طالبان مرا داخل موتر کردند. چشم و دهنم را بستند و به‌جای نامعلومی انتقال دادند. آن‌ها چهار نفر بودند که گروهِی بالایم تجاوز کردند و پس از یک‌روز، دوباره مرا آزاد کردند. آن‌ها تهدید کردند که به کسی در این باره چیزی نگویم.»

یکی از دوستان این دختر که خودش پزشک است، به آمو گفت که این دختر را از چند سال بدینسو می شناسد و پیش از این رویداد یک جوان بسیار شاد و پرانرژی بود ؛ اما «پس از تجاوز به دختری بیمار، افسرده و هراسان» مبدل شده است. بر بنیاد گفته‌ی این پزشک، او حالا از همه چیز می ترسد، ‌در وضعیت روانی بسیار بدی قرار دارد و بارها به فکر خودکشی افتاده است.

این دختر به آمو گفت :«دو بار خواستم خودکشی کنم، هرثانیه زجر می‌کشم. برای همه قابل درک نیست، به‌جز خودم و صدها دختری که هر روز قربانی این جنایت می‌شوند.»

این دختر به آمو گفت که از این رویداد در خانه‌ی شان تنها مادرش آگاه است و از این که دیگر اعضای خانواده خبر شوند، می ترسد.

یک دختر جوان دیگر، در گفت‌وگوی به روز ۲۷ عقرب ۱۴۰۱ هجری خورشیدی به آمو گفت که هفت ماه پیش از سویِ افراد طالبان مورد «تجاوز» قرار گرفته است. او گفت که تهدید شده‌است که اگر در این باره با کسی صحبت کند، خانواده‌اش کشته خواهد شد.

این دختر می گوید که افراد طالبان او را با جبر داخل یک موتر «رنجر پولیس» انداخته و از منطقه‌ی دشت‌برچی با خود بردند.

این دختر می‌گوید: «هفت ماه پیش از کورس می‌آمدم، از موتر پایین شدم، یکی از افراد طالبان آمد و گفت لباست کوتاه است؛ درحالی که حجاب داشتم. او گفت در موتر بالا شو! من از ترس چیزی نگفتم و بالا شدم. او یک چیزی در دهنم گذاشت، وقتی به هوش آمدم، همه چیز نابود شده بود. او پس از تجاوز، اسلحه را روی سرم گذاشت، گفت تمام فامیلت را می‌کشم، برو.»

او می گوید که در هنگام ربوده شدنش از سوی افراد مسلح، مردم محل گواه این رویداد بوده اند: «سه دوکاندار فقط نگاه کردند. حتا یک کلمه هم نگفتند.»

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در پیامی به آمو اتهام آدم ربایی و تجاوز جنسی از سوی افراد طالبان بالای دختران در دشت برچی را رد کرده است. آقای مجاهد در یک پیام صوتی به آمو گفته است:

«این مساله هیچ امکان ندارد. این گزارش بی‌اساس است. در وضعیت موجود ممکن است که افرادی سوء استفاده کنند، اما طالبان در این موارد (تجاوز جنسی) بسیار حساس اند. ما کسانی را که دست به چنین اعمالی بزنند به شدت مجازات می کنیم.»

یک فعال جامعه‌ی مدنی به نام دلارام که نمی خواهد نام کاملش ذکر شود، به آمو می گوید که حد اقل دوبار شاهد ربوده شدن دختران در منطقه دشت‌برچی بوده است. او ادعا می کند که خودش دیده است که طالبان دختران را «به زور و با لت و کوب» به موتر سوار کرده با خود برده اند. به گفته‌ی دلارام، طالبان دختران با «لباس‌های آراسته و شهری» را به بهانه‌های مختلف به استخبارات می برند.

خانم دلارام به آمو گفت: « در دشت برچی جایی که ایستگاه ماشین‌ها است بودم. یک دختر که لباس سفید رنگ داشت و آراسته بود، چند نفر با قنداق تفنگ دختر را می‌زدند و دختر مقاومت می کرد که او را سوار موتر نکنند، بعد دو زن سیاه پوش نقاب‌دار از رنجر طالبان پایین شدند و این دختر سفید پوش را به زور داخل موتر کردند و با خود شان بردند.»

خانم دلارام می گوید که این رویداد ها روزانه اتفاق می افتد اما گزارش نمی شود، وی می افزاید که دختران در غرب کابل نمی خواهند بیشتر لباس‌های سیاه یا چادری بپوشند و از همین رو مورد آزار و اذیت افراد طالبان قرار می گیرند.

یک فعال حقوق بشر در کابل که می خواهد با نام «ر. معین» شناخته شود، افراد طالبان را به ربودن و تجاوز بر دختران و دزدی متهم می سازد. آقای معین می گوید که رویدادهای بسیار ربوده شدن، تجاوز، دزدی و زورگیری اتفاق می افتد اما مردم از «ترس و شرم» نمی خواهند در مورد آن صحبت کنند.

باشنده‌ی دیگر دشت‌برچی، محمد رضا، مرد شصت و هشت ساله‌یی است که با خانواده‌اش در شهرک امید سبز زنده گی می کند. او به آمو گفت که این رویدادها وی را ناگزیر ساخته است تا رانندگی یاد بگیرد و موتری بخرد تا دخترش را خودش روزانه به آموزشگاه برساند و دوباره به خانه ببرد.

محمد رضا به آمو گفت: «هر روز می شنیدم که دختران ربوده می شوند و تجاوز می شود. ترسیدم.»

او می گوید که یک دخترش که در خارج از افغانستان زندگی می کند به او پول فرستاده تا یک موتر بخرد:« یک دخترم که در خارج است، گفت بابا پول می فرستم یک موتر بگیر خودت رانندگی کن. هر روز دخترم را خودم می برم و میاورم.»

در همین حال یک باشنده محل به آمو می‌گوید که در حدود یک ماه پیش، افراد طالبان از ساحه‌ی ایست‌گاهِ نانوایی دشت برچی از مربوطات ناحیه‌ی هجدهم شهر کابل، دو تن از دختران جوان را به زور داخل موتر رنجر بردند و از محل فرار کردند. به گفته‌ی باشنده‌ی محل، تاکنون از سرنوشت این دختران اطلاعی در دست نیست.

یک باشنده‌ی دیگر دشت‌برچی می‌گوید که یک‌سال پیش، یکی از افراد طالبان، دوست وی را در مسیر برگشت از آموزش‌گاه در منطقه‌ی تانک تیل دشت برچی ربوده و با او «نکاح اجباری» کرده بود. به گفته‌ی این منبع، این دختر از زندگی با این فرد سخت ناراض بود و سرانجام دو ماه پیش خودکشی کرد.

خالد خدران سخنگوی طالبان برای پولیس کابل به پرسش‌های خبرنگار آمو درباره‌ی ربوده شدن با استفاده از رنجرهای پولیس که حالا در اختیار افراد طالبان قرار دارد و همچنان اتهام تجاوز بر این دختران از سوی افراد طالبان، پاسخی نداد.

پیش از این در ۸ عقربِ سال جاری، خانواده‌ی یک دختر جوان از ولایت پروان به آمو گفته بود که یک عضو طالبان به نام فضل‌الرحمان، دست‌یار شهردار طالبان در چاریکار، به منزل این خانواده هجوم برده و بر دختر جوان‌شان ‌شان تجاوز کرده‌است. مقام‌های طالبان در پروان روابط شخص متهم با شهردار چاریکار را رد کرده اند.

در مورد دیگر، الهه دلاورزی، دختر دیگری که ادعا کرده است که قربانی «ازدواج اجباری و تجاوز» شده است، در ۳۰ اگست سال جاری در نوارِ دیداری مدعی شد که سعید خوستی، سخن‌گوی پیشین وزارت داخله‌ی طالبان در ماه دلو ۱۴۰۰ او را «با زور به نکاح» خود در آورده‌است. او گفته بود که آقای خوستی چندین بار بر او را «شکنجه» و بر وی «تجاوز» کرده است.

سعید خوستی، در رشته توییتی تجاوز و نکاح اجباری با الهه دلاورزی را رد کرد و گفت که با وی به خواست خودش ازدواج کرده‌است. سعید خوستی خانم دلاورزی را متهم به «توهین به مقدسات» کرده و گفته بود که به‌همین دلیل از وی جدا شده‌است.

این در حالی‌ست که دادگاه طالبان در ولایت تخار و لوگر در چهار روز گذشته ۳۰ زن و مرد را به جرم زنا، فرار از منزل و دزدی، در برابر چشمان مردم شلاق زده‌اند.

طالبان بارها گزارش‌های تجاوز و ازدواج‌های اجباری افراد خود با زنان را رد کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا