افغانستان

دیدبان حقوق بشر: طالبان در هلمند در واکنش به قتل اعضای خود، مقام‌های پیشین را تهدید به مرگ کرده‌اند

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، طالبان در ولایت هلمند در واکنش به قتل‌های اخیر اعضای این گروه، فعالان و مقام‌های دولتی سابق را تهدید به مرگ کرده‌اند.

این نهاد روز سه‌شنبه (۲ حمل) در گزارشی نوشته است که طالبان در هلمند نظارت‌های خود را افزایش داده و گفته‌اند که در پاسخ به حملات علیه این گروه، اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهند داد.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است که رهبران طالبان در هلمند نباید با تهدید به مجازات‌های غیرقانونی، به حملات پاسخ دهند. به گفته‌ی این نهاد، قوانین بین‎‌‌المللی حملات تلافی‌جویانه، علیه غیرنظامیان را ممنوع می‌کند.

گوسمن گفته است که مقام‌های طالبان باید از حملات تلافی‌جویانه جلوگیری و اطمینان حاصل کنند که با جنایات از طریق یک روند قانونی مناسب برخورد می‌شود.

در گزارش دیدبان حقوق بشر، به نقل از یک مقام پولیس طالبان در گرشک هلمند آمده که او به ساکنان محل گفته است که مقام‌های این گروه در ولسوالی خواستار انتقام‌گیری و هدف قراردادن مقام‌های دولتی پیشین هستند.

فعالان مدنی به دیدبان حقوق بشر گفتند که طالبان در هلمند نظارت خود را بر افراد و گروه‌هایی که آنها را مخالف خود می‌دانند، افزایش داده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که این تهدیدها به‌دنبال موجی از حملات است که در آن اعضای طالبان ربوده یا کشته شده‌اند.

حاجی امان‌الله، ۴۵ ساله یکی از فرماندهان طالبان، از ۱۴ فبروری ۲۰۲۲ توسط مردان مسلح بازداشت و تاکنون ناپدید است.

به نقل از گزارش دیدبان، سه روز بعد از ربودن امان‌الله، نامه‌ای که بر در خانه او گذاشته شده بود، نوشته شده که «امان‌الله مسئول قتل مردم بی‌گناه و فقیر و مقامات دولتی بوده و مادران زیادی را به گریه انداخته است… حالا وقت آن رسیده که مادرش گریه کند. ما او را کشته ایم». اما جسد این عضو طالبان تاکنون یافت نشده است.

به گفته‌ی دیدبان حقوق بشر، در آن هفته، دو فرمانده محلی طالبان در ولسوالی باباجی به ضرب گلوله کشته شدند. در اواسط ماه مارچ هم جسد یک فرمانده طالبان در گرشک که با گلوله زخمی شده بود، در پشت خانه‌اش پیدا شد. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

با این حال، مسئول یک مسجد محلی گفته است که مقام‌های طالبان در یک گردهمایی گفتند که بسیار صبور بوده‌اند؛ «اما در نهایت برخی از کسانی که اکنون علیه [ما] کار می‌کنند دستگیر و مجازات خواهند شد».

در این گردهمایی، یک جنگجوی طالبان گفته که رهبری این گروه به اعضای خود هشدار داده است که به‌دنبال انتقام نباشند، بلکه فقط مراقب باشند زیرا «توجه جامعه جهانی در حال حاضر به ماست». این جنگجو گفته است: «فقط کسانی را که علیه [ما] عمل می کنند، به ویژه آن دسته از مقامات دولتی و فعالان جامعه مدنی که علیه [طالبان] موعظه می کنند، رصد کنید.»

دیدبان حقوق بشر گفته است که طالبان قبلاً به قتل انتقام‌جویانه از مقام‌های دولتی سابق دست زده‌اند و اعضای سابق نیروهای امنیتی ناپدید یا اعدام کرده‌اند. طالبان این چنین قتل‌ها تکذیب می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر اما تأکید کرده است که طالبان سابقه «چنین قتل‌هایی را دارند و مسئولیت دارند که جنگجویان خود را از ارتکاب آن‌ها بازدارند».

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا