افغانستانجهان

رئیس جمهور چین امروز به مسکو می رود

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز (دوشنبه) وارد مسکو می‌شود تا همبستگی خود را با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در مقابل هژمونی غرب نشان دهد.

شی جینپینگ، اولین رهبر جهانی خواهد بود که از زمانی که صدور حکم بازداشت از سوی محکمه کیفری بین‌المللی (ICC) برای پوتین در روز جمعه، به روسیه سفر می‌کند. مسکو اتهام نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی در جنگ اوکراین را رد می‌کند.

روسیه سفر شی جینپینگ را که اولین سفر او پس از کسب سومین دوره ریاست جمهوری در چین است، به عنوان نشانی از این می‌داند که مسکو دوست قدرتمندی دارد که در کنارش در برابر غرب متخاصم می‌ایستد.

برای شی این سفر یک عامل اتصال محکم دیپلماتیک خواهد بود و چین پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای را برای حل بحران اوکراین ارائه می‌دهد، اما در عین حال روابط را با نزدیک‌ترین متحد خود تقویت می‌کند.

شی در مقاله‌ای که در ابتدای سفر خود به مسکو منتشر کرد، گفت که پیشنهاد ۱۲ ماده‌ای پکن که ماه گذشته منتشر شد، منعکس کننده دیدگاه‌های جهانی است اما اذعان کرد که راه حل‌ها آسان نیستند.

بر اساس ترجمه رویترز از روسی، شی در مقاله‌ای در روزنامه روسییسکایا گازتا، روزنامه منتشر شده توسط دولت روسیه، نوشت: این سند به عنوان یک عامل سازنده در خنثی کردن پیامدهای بحران و ترویج راه حل سیاسی عمل می‌کند.

شی گفت: “مشکلات پیچیده راه حل‌های ساده‌ای ندارند.”

پوتین هم در مقاله‌ای برای یک روزنامه چینایی که اواخر روز یکشنبه در وب‌سایت کرملین منتشر شد، گفت که امید زیادی به دیدار «دوست خوب قدیمی‌اش» شی، که سال گذشته با او یک مشارکت استراتیژیک «بدون محدودیت» امضا کرد، دارد.

وی همچنین از تمایل چین برای میانجیگری در مناقشه استقبال کرد. پوتین گفت: “ما از خط متوازن (چین) در ارتباط با وقایع در حال وقوع در اوکراین، برای درک پیشینه و علل واقعی آنها سپاسگزاریم. ما از تمایل چین برای ایفای نقش سازنده در حل بحران استقبال می‌کنیم.”

دکمه بازگشت به بالا