افغانستانجهان

روسیه: اگر مردم افغانستان «امارت اسلامی» را بپذیرند مخالفت نمی‌کنیم

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت که اگر همه مردم افغانستان بازگشت امارت اسلامی طالبان را بپذیرند، روسیه با آن مخالفتی نخواهد کرد.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه پوتین برای افغانستان و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت که اگر طالبان بتواند مردم افغانستان را از طریق سازوکارهای دموکراتیک به پذیرفتن امارت اسلامی متقاعد کند، روسیه با آن مخالفت نمی‌کند.

وی خودداری طالبان برای عدم شرکت در نشست استانبول را نیز یک «گام قانونی و منطقی» دانست زیرا طرف آمریکایی به مسئولیت خویش برای خروج همه نیروهایش از افغانستان تا اول ماه می (11 اردیبشت) عمل نکرده است.

کابلوف افزود: «اخیراً سازمان‌دهندگان نشست استانبول یعنی ترکیه، سازمان ملل و قطر چیزی شبیه یک دستور کار را برای این نشست ارائه کردند، سوال اینجاست که در ابتدا، طالبان روی این دستورکار توافق نکردند و دوم اینکه طرف‌های افغان باید روی دستور کار توافق کنند، نه خارجی‌ها حتی با خوب‌ترین نیت‌ها».

وی همچنین اظهارداشت که تیم کابل که متشکل از نمایندگان دولت افغانستان، نمایندگان شورای عالی مصالحه و شخصیت‌های سیاسی دیگر است اختلاف نظرهایی وجود دارد و به نظر می‌رسد طالبان نیز به این دلیل به تعویق نشست تصمیم گرفته‌اند.

نماینده ویژه پوتین با تاکید بر اینکه طالبان تغییر کرده‌اند نیز به «اسپوتنیک» گفت: آن‌ها دیگر انقلابیون رادیکال، زمانی که در اواسط دهه 90 در افغانستان پیدا شدند، نیستند. زندگی چه با ضرب و شتم و چه با روش‌های دیگر چیزهای زیادی به آنها آموخت. آنها اکنون عملگراتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا