افغانستاناقتصاد

رونق کار مارکیت رابعۀ بلخی بلخ، ایستگاه فروش فراورده های دستی زنان

مارکیت رابعه بلخی در شهر مزارشریف که ویژه خرید و فروش زنان است، این روزها رونق گرفته است و برای بیش از سه صد تن از زنان در ولایت بلخ زمینه کار و آموزش حرفه را فراهم کرده است.
مارکیت رابعۀ بلخی یگانه بازار ویژه زنان در شهر مزارشریف جای که در کنار ایجاد فرصت‌های کاری زمینۀ آموزش فن و حرفه را نیز برای شمار از بانوان فراهم ساخته است.
عابده مسئول این بازار می‌گوید: در این مارکیت در کنار فرصت های شغلی برای بانوان، با ایجاد پنج کارگاه خیاطی برای نزدیک به سه صد زن و دختر زمینۀ آموزش فن و حرفه‌ فراهم شده است. به گفته‌ی وی این بازار، از چند ماه به این طرف برای دختران و زنان فرصت آموزش خياطی، قالین بافی، قرص دوزی و برخی مهارت‌های دیگر نیز ایجاد شده است.
عابده مسئول مارکیت رابعۀ بلخی گفت که در این مارکیت ٤ کارگاه خیاطی و یک کارگاه موره دوزی و قالین بافی است که در هرکدام این کارگاه ها صد یا پنجاه نفر کار میکند.
با این حال شماری از بانوان در ولایت بلخ که در این مارکیت تجارتی مصروف کار هستند، از اینکه برای شان فرصت‌های کار و آموزش حرفه فراهم شده است از مسوولین امارت اسلامی ابراز خرسندی میکنند و همچنان این بانوان خواهان همکاری از سوی حکومت و نهادهای مسول هستند.
خالده یک نن از کارآموزان در این بازار می‌گوید: “اگر ما کمک شویم حمایت شویم از طرف بعضی از دفاتر تولید ما بیشتر شود کار های ما خوب تر شود اقتصاد ما هم خوب تر مبشود در جامعه و مردم خود خدمت کنیم وی از استادان خود میکند که آموزش خیاطی را از نزد آنها فرا گرفته است”
همچنان نرگس کار آموز میگوید: بسیار خوش استم که در اینجا آمدیم کار میکنم منحیث یک دختر خانم یک چیزی را یاد میگیرم و خانوده خوده کمک کنم”
شماری از آموزگاران در بخش خیاطی فعالیت های این مرکز تجارتی را برای زنان اثر گذار میدانند و میگویند که اگر در صورت همکاری نهاد های کمک کننده، آنان میتوانند زمینه فعالیت را برای زنان بیشتر فراهم کنند.
در همین حال سمیرا قادری آموزگار میگوید:در این شرایط که زمینه کار به خانم ها بیشتر مساعد نیست در بخش دولتی ای کارگاه یک زمینه است که ما میتوانیم از اینجا دیگر خانم ها را تشویق کنیم تا کوشش کنند حداقل به خود شان یک بازو شوند تا اینکه دست شان پیش کسی دراز نشود و ای کار گاه خیلی به خانم ها مفید می باشد ”
این فرصت‌ آموزشی که می‌تواند در راستای خودکفایی زنان و رشد اقتصادی شان موثر باشد، در حالی ایجاد شده که بانوان تجارت‌پیشه هموار از نبود بازار فروش برای تولیدات شان شکایت کرده‌اند.
مسولان این مارکیت میگویند: اگر از فعالیت های آنان پشتیبانی صورت گیرد، عرصه فعالیت و تولیدات زنان بیشتر از پیش افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری کوکچه

دکمه بازگشت به بالا