افغانستانجهان

رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور در واکنش به سوختاندن قرآن: آماده‌ایم انتحاری کنیم

معترضانی که پرچم طالبان و سلاح به دست دارند روزهای پنجشنبه و جمعه در کنر، ننگرهار، لغمان، بدخشان، بلخ، غور، زابل، قندهار، هرات، پنجشیر و کابل در اعتراض به ‌سوختاندن قرآن در سویدن شعارهای به هواداری از طالبان سرمی‌دادند.

عبدالقدیر عکاشه، مدیر مبارزه با تروریزم طالبان در غور در سخنرانی در این تظاهرات گفت«آن شخص وحشی جنایت‌کار را که دست به چنین عملی زده است تسلیم جهان اسلام دهند در غیر این صورت منافع همه شان در هر گوشه جهان که باشند از سوی مردم افغانستان به مخاطره قرار خواهد گرفت».

عبدالحی زعیم، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور در تظاهرات امروز در واکنش به سوختان قرآن در سویدن، می‌گوید که معترضان آماده‌اند دست به حمله‌ی انتحاری بزنند.

او گفت«ما مردم غور آماده استشهادی استم به مقابل کفار، که از ارزش‌های اسلامی خود دفاع کنیم».

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پاسخ به این خواست معترضان گفت«این احساسات شخصی آنان است».

در همین حال، دو دکاندار در شهر مزار شریف که نمی‌خواهند نامی از آنان در این گزارش گرفته شود به آمو گفتند که پولیس طالبان و افراد وزارت امر به معروف آن‌ها به دکاندارن گفت‌اند که یا به تظاهرات بپیوندند و یا دکان‌ها را بسته کنند و به خانه بروند.

این دکانداران گفتند از ترس طالبان ناگزیر شدند در تظاهرات اشتراک کنند.

یکی از این دکانداران که نمی‌خواهد نامی از او گرفته شوپ به آمو گفت«ترسیدم که اگر به مظاهره نروم، فردا به دکان من بیایند و مرا با خود ببرند و زندانی کنند».

در همه این مظاهره‌ها مسولان طالبان حضور داشتند.

گواهان این مظاهره‌ها در هر هشت ولایت به آمو گفتند که مسولیت این گردهمایی‌ها را را ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در این ولایت‌ها بر عهده داشتند.

معترضانی که‌ پرچم طالبان را به دست داشتند از این گروه خواستند که روابط با سویدن را قطع کند.

افراط‌گرایان دست راستی نزدیک به یک هفته پیش در جریان تظاهرات‌شان در برابر سفارت ترکیه در سویدن یک نسخه از قرآن کریم را آتش زدند و به این ترتیب خشم برخی از مسلمانان را برانگیختند. این تظاهرات از سوی حکومت سویدن مجوز دریافت کرده بود.

پس از آن راسموس پالودان، راستگرای افراطی از کشور دنمارک، روز شنبه در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، بار دیگر یک نسخه از قرآن کریم را آتش زد. او در علیه دین اسلام و مهاجران شعار می داد.

پیش از این یک کشیش امریکایی در سال ۲۰۱۱ یک نسخه از قرآن را آتش زده بود.

پس از آن در روز نخست ماه اپریل همان سال، شماری از باشندگان مزار شریف در واکنش به سوختاندن قرآن از سوی کشیش امریکایی دست به تظاهرات زدند. مظاهره کنندگان خشمگین در آن روز به دفتر یوناما در مزار شریف حمله کردند که در نتیجه آن ۸ کارمند خارجی این نهاد کشته و ۴ تن دیگر زخمی شدند.

دکمه بازگشت به بالا