جهان

سفرای خارجی در کابل خواستار مشارکت زنان در روند صلح شدند

گروه سفیران دوست زنان در افغانستان خواستار مشارکت کامل زنان و معنادار زنان در روند صلح شده و گفته‌ است که توافق سیاسی پایدار و بازسازی افغانستان بدون حضور زنان موفق نخواهد بود.

گروه سفیران دوست زنان در افغانستان متشکل از نمایندگان ارشد کشورهای خارجی مقیم کابل است. آسترالیا، دنمارک، شبکه‌ی انکشافی آغاخان، کانادا، اتحادیه اروپا، نیدرلیند، ترکیه، انگلستان، سازمان ملل متحد و ایالات متحده‌ی امریکا در ترکیب این گروه حضور دارند.

در اعلامیه‌ی این گروه آمده است که زنان نصف جامعه‌ی افغانستان را تشکیل می‌دهند و مشارکت معنادار آنان در تصمیم‌گیری‌های آینده‌ی افغانستان لازمی و کلیدی است.

به نقل از اعلامیه، براساس قوانین افغانستان و تعهدات بین‌المللی، زنان افغان حق دارند که صدای‌شان شنیده شود.

در اعلامیه آمده است: «مشارکت کامل و معنادار زنان افغان در تمام امور سیاسی کشور، مصونیت و امنیت، آزای از هر نوع خشونت و اجبار، حق تحصیل و فرصت‌های کاری از حقوق اساسی آنها به‌شمار می‌روند.»

گروه سفیران دوست زنان در افغانستان در این اعلامیه گفته است که مذاکرات صلح این کشور به مرحله‌ی حساس رسیده و بحث‌ها در مورد گزینه‌های گوناگون در ارتباط به آینده‌ی افغانستان جریان دارد.

این گروه از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که به زنان احترام داشته باشند و در روند تصمیم‌گیری از طریق نمایندگی مستقیم و مشورت با آنان و همچنان درنظر داشتن آسیب‌پذیری تاریخی و تبعیض در برابر آنان، فضای سالم برای زنان افغان ایجاد کنند.

این درحالی است که قرار است در آینده‌ی نزدیک یک نشست «سرنوشت‌ساز» در پیوند به صلح افغانستان در استانبول ترکیه برگزار شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و همچنان دیدبان جهانی حقوق بشر نیز از حضور کم‌رنگ زنان در نشست استانبول ابراز نگرانی کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا