افغانستان

شدت سرما در کشور جان ۳۲ تن را گرفت

سرما در افغانستان در پنج روز گذشته جان ۳۲ تن از شهروندان افغانستان را گرفت.بربنیاد آمار های که آمو گرد آوری کرده است این افراد در ولایت های بغلان، نیمروز، سرپل، قندهار، بادغیس و غور در نتیجه شدت سرما در پنج روز جان باختند.

در تازه ترین رویداد چهار کودک و یک جوان در بادغیس جان باختند، منابع می گویند که شنبه شب ۲ دختر کوچک به نام‌های فریبا در روستای خیر خانخ علیا، فاطمه دو ماهه در روستای جوالق، یک دختر سه ماهه دیگر در روستای شیخ‌ها و یک کودک دیگر به نام عبدالباقی در روستای زاد صالح و نیز یک چوپان به نام محمد اکبر جان باخته است. دمای هوا در بادغیس منفی ۳۵ درجه سانتیگراد گفته شده است.

این سرما جان سه تن را در قندهار نیز گرفت ریاست صحت عامه ولایت کندهار زیر اداره طالبان می گوید که در سه روز گذشته یک کودک ، یک مرد و یک زن در نتیجه شدت سرما و نبود سرپناه و خوراک مناسب جان باخته اند.

از سوی دیگر بیش از ۲۱ تن از معتادان که در شهر های مختلف کشور شب هنگام در زیر پل ها و پلچک ها، روی خیابان ها و نزدیکی قهوه خانه ها به سر می برند جان باخته اند.

منابع محلی در ولایت بغلان به تلویزیون آمو تایید میکنند ۱۱ تن از معتادان به مواد مخدر در پنج روز گذشته در نتیجه سردی هوا جان باختند.

منبع همچنان می فزایند سه تن از این معتادان از سوی اداره شهر داری طالبان به خاک سپرده شده اند و چند جسد دیگر هنوز در شفاخانه ولایتی پلخمری استند.

سید صفت الله سرپلی رییس مبارزه با حوادث وابسته به طالبان در ولایت سرپل، مرگ دو تن از معتادین را دراین ولایت تایید میکند و میگوید که یک تن از این جان باخته گان از قریه فرشقان ولسوالی سانچارک ولایت سرپل است.

به گفته منابع ۱۰ فرد معتاد در ولایت نیمروز نیز در نتیجه شدت سرما و نداشتن سرپناه و گرسنگی جان باخته است.

شدت سرما در روز های اخیر مواشی را در برخی ولایت ها آسیب رسانیده است. منابع گفته اند بیش از ۴ هزار مواشی در ولایت های مختلف کشور تلف شده است.

بریالی احمدی آمر اطلاعات ریاست اطلاعات وفرهنگ وابسته به طالبان در جوزجان به روز یک شنبه ۲۵ ماه جدی گفت که سردی هوا و نبود علوفه برای مواشی سبب شده است تا دو راس گاو و ده ها راس بز و گوسفند در ولسوالی مردیان جوزجان تلف شوند.

منابع در ولایت های بادغیس، کندهار، سرپل، فاریاب و تخار به تلویزیون آمو تایید میکنند که در هر یک از این ولایتها بیش از ۵۰۰ راس گوسفند را یخ زده است.

منبعی در ولایت فاریاب به تلویزیون آمو گفت که ۴ چوپان با در حدود ۴۰۰ راس گوسفند ناپدید شده اند.

افزایش سردی زمستان از پنج روز به اینسو که درجه آن در مناطق کوهستانی کشور تا منفی ۳۶ درجه سانتی گراد رسیده است، شهروندان کشور را آسیب زده است.

شماری از باشنده گان بخش های دشوار گذر می گویند که این سرما در ۲۲ سال گذشته بی پیشینه بوده است.

اداره هوا شناسی زیر اداره طالبان به روز دوشنبه ۱۹ جدی در خبرنامه یی اعلام کرد که بیش از ۲۲ ولایت کشور در روز های آینده گواه بارنده گی های شدید و سردی شدید خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا