افغانستان

شفاخانه‌ی ایمرجنسی: آمار قربانیان جنگ در پنجشیر را نمی‌توانیم نشر کنیم

شفاخانه ایمرجنسی با نشر یک خبرنامه، آمار نشر شده از سوی رسانه‌ها در مورد قربانیان غیرنظامی در پنجشیر را رد کرده است.

در این خبرنامه که روز گذشته در وب سایت این شفاخانه منتشر شده آمده است: «چند روز پیش یکی از رسانه‌های افغانستان آمار نادرستی را در مورد بیمارانی که ایمرجنسی در مرکز جراحی عنابه در دره‌ی پنجشیر دریافت کرده است، نشر کرد. این مرکز از چندین دهه به این سو برای مردم محل خدمت کرده است.»

ایمرجنسی در این خبرنامه هیچ معلوماتی در مورد آمار قربانیانی که از ۱۵ اگوست ۲۰۲۱ تاکنون به این شفاخانه مراجعه کرده ارائه نکرده است.

در بخش دیگری از این خبرنامه آمده است: «در این سال‌ها آن‌چه را دیده‌ایم گزارش کرده‌ایم، اما اولویت ما همیشه مداوا و حفاظت از بیماران‌مان بوده است.»

آمو در ۷ عقرب ۱۴۰۱ به نقل از یک منبع از شفاخانه‌ی ایمرجنسی در پنجشیر گزارشی را نشر کرد که نشان می‌دهد در یک‌سال گذشته دستِ‌کم ۱۷۲ غیرنظامی در پنجشیر کشته شده‌اند.

این منبع به آمو گفته بود که دست‌ِکم ۵۷ تن از افراد کشته شده از منطقه‌ی دره‌ی عبدالله‌خیل بوده‌اند.

در عین حال، ۳۸ تن از ولسوالی حصه‌ی اول، ۳۱ تن از بازارک، ۳ تن از ولسوالی آبشار، ۲۲ تن از ولسوالی رخه، ۱۱ تن از ولسوالی عنابه و ۸ تن از ولسوالی پریان بوده‌اند.

خانم روزیلا پالمه، مسئول بخش‌ آگاهی عامه‌ی سازمان ایمرجنسی در تماس با آمو گفت: «آماری را که شما نشر کردید، نادرست است. اما به دلیل حساسیت موضوع نمی‌توانیم رقم دقیق قربانیان غیرنظامی در پنجشیر را به رسانه‌ها بدهیم.»

این مسئول ایمرجنسی همچنان گفت که می‌تواند آمار قربانیانی که در مراکز جراحی ایمرجنسی در لشکرگاه و کابل ثبت شده‌اند را ارائه کند. اما ارقام مربوط به مرکز جراحی عنابه در پنجشیر را نمی‌تواند در دسترس رسانه‌ها قرار دهد.

خانم پالمه در پاسخ به درخواست آمو برای دسترسی به آمار دقیق قربانیانی که به مراکز جراحی ایمرجنسی در افغانستان آورده شده‌اند، خبرنگار آمو را به وب‌سایت ایمرجنسی ارجاع داده است.

در وب‌سایت ایمرجنسی آخرین گزارشی که از پنجشیر نشر شده مربوط به بیش از یک‌سال پیش است.

این گزارش که در سوم سپتمبر ۲۰۲۱ نشر شده، از نخستین روز ورود طالبان به دره‌ی پنجشیر است.

در این گزارش ایمرجنسی آمده است: «طالبان به منطقه‌ی عناب رسیده‌اند. تاکنون در فعالیت‌های ایمرجنسی مداخله نشده است. ما شماری اندکی از زخمی‌ها را در مرکز جراحی عنابه دریافت کرده‌ایم.»

ایمرجنسی که مهم‌ترین مرکز جراحی قربانیان جنگ در پنجشیر است، از سپتمبر ۲۰۲۱ به بعد هیچ گزارشی دیگری در مورد قربانیان در این دره را نشر نکرده است.

از سوی دیگر، ناظران معتبر بین‌المللی، به شمول ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد، از نقض گسترده‌ی حقوق بشر در پنجشیر خبر داده‌اند.

ایمرجنسی یک ان جی اوی مستقل است که در سال ۱۹۹۴ از سوی یک جراح ایتالیایی به نام جینو سترادا تاسیس شد. این سازمان از سال ۱۹۹۹ در افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده و در کنار مراکز جراحی در پنجشیر، کابل و لشکرگاه، چندین کلینیک کوچک در ولایت‌های دیگر افغانستان نیز دارد.

بر بنیاد آمار رسمی که در وب‌سایت این نهاد نشر شده است، در میان سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ این سازمان بیش از ۶۰ هزار و ۹۵۸ قربانی جنگ را در افغانستان درمان کرده است. این رقم بیش از ۸۰ درصد همه قربانیان جنگ است که در این مدت از سوی یوناما ثبت شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا