افغانستانجهان

پاکستان: مهاجران افغان دارای کارت اقامت اخراج نمی‌شوند

همزمان با تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اخراج مهاجرین اهل افغانستان دولت این کشور اعلام کرده است که آنعده از مهاجرانی که دارای کارت اقامت دایمی هستند از پاکستان اخراج نمی‌شوند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان روز سه‌شنبه، هژدهم میزان دستورنامه‌ی حکومت پاکستان را در مورد مهاجران اهل افغانستان به نشر رسانیده است.

در دستورنامه آمده است که مهاجران اهل افغانستان که دارای کارت اتباع افغان یا (ACC ) و کارت گواهی ثبت نام یا (PoR) دارند از این کشور اخراج نمی‌شوند.

در این نامه دولت پاکستان تصریح کرده است که: “مهاجران اهل افغانستان که دارای اسناد معتبر کارت اتباع افغان و کارت گواهی هستند اجازه دارند که به صورت موقت در پاکستان بمانند و با رضایت خود به کشور شان برگردند.”

پاکستان درحالی این دستور را داده است که شماری از شهروندان افغانستان در این کشور گفته بودند درحالی که آنان دارنده اسناد معتبر و کارت اقامت دایمی هستند ولی باز هم در خطر اخراج اجباری از سوی پولیس این کشور قرار دارند.

حکومت پاکستان به تاریخ سوم ما اکتبر اعلام کرده بود که همه مهاجرانی که به صورت غیر قاونی وارد این کشور شدند پاکستان را ترک کنند و این کشور اول ماه نوامبر را به عنوان ضرب الاجل خروج مهاجران غیرقانونی اعلام کرده است.

از سوی هم شماری از زنان و دختران افغانستان که پس از ممنوعیت تحصیل و آموزش به صورت غیر قانونی وارد پاکستان شدند نگران اند که یکبار دیگر از آموزش و تحصیل باز بمانند.

ضرب العجل تعین شده برای اخراج مهاجرین فاقد اسناد قانونی از پاکستان به افغانستان واکنش های ملی و بین المللی را به همرا داشته است و سازمان های بین المللی بار ها از دولت پاکستان درخواست لغو این تصمیم را کردند و اما دولت پاکستان گفته است که برای منافع ملی خود هیچ معامله‌ای انجام نخواهند داد.

 

دکمه بازگشت به بالا