افغانستاناقتصاد

شکایت شهروندان کابل از بی‌توجهی طالبان در استفاده از وسایط نقلیه‌ی دولتی

برخی از شهروندان کابل، از استفاده‌ی نادرست وسایط نقلیه‌ی دولتی توسط طالبان شکایت دارند و می‌گویند که در یک موتر دولتی، هم‌زمان ۱۵ نفر از افراد طالبان رفت‌وآمد می‌کنند؛ کاری که خلاف قانون و سبب بی‌نظمی در شهر و استفاده‌ی سوء از صلاحیت‌های وظیفه‌ای از سوی طالبان دانسته می‌شود.

آنان تأکید می‌کنند که در حکومت پیشین، هم چنین خودسری‌هایی از سوی افراد زورمند وجود داشت که حال بیش‌تر شده و باید جلوِ آن گرفته شود .

ماجرای حمزه و ۷ فرزندش که حالا مادر ندارند

حمزه، در کابل زندگی می‌کند. او چهار ماه پیش، از اثر بی‌توجهی و مراعات نکردن قوانین ترافیکی از سوی طالبان، خانم خود را از دست داد و خودش هم زخمی شد.

کوچک‌ترین فرزند حمزه یک‌سال دارد و این کودک هنوز نمی‌داند چه بلایی بر سر مادرش آمده‌است؛ از همین‌رو، در اتاق‌های خانه به دنبال مادرش می‌گردد، او نمی‌داند که مادرش دیگر هرگز به خانه باز نمی‌گردد.

حمزه می‌گوید که در وضعیت کنونی، سرپرستی از هفت فرزندِ بدون حضور همسرش باعث شده که او به مرض روانی مبتلا شود.

او می‌گوید: «بی‌پروایی و سرعت بالای راننده‌ی طالبان که پشت موتر دولتی نشسته بود، سبب شد که من و خانواده‌ام به‌روز سیاه بنشینیم.»

خواستیم در این مورد نظر وزارت داخله‌ی طالبان را داشته باشیم؛ اما با وجود تماس‌های مکرر، مؤفق به انجام این کار نشدیم.

صبغت‌الله، دانش‌جوی سال دوم دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی است. او می‌گوید که طالبان از موترهای دولتی استفاده‌ی درست نمی‌کنند و آنان از قوانین ترافیکی آگاهی ندارند که این موضوع سبب نگرانی‌ شهروندان شده‌است.

او در ادامه می‌افزاید: «در حکومت پیشین، در مورد استفاده‌ی درست و بی‌رویه‌ی وسایط، برنامه‌ها و پالیسی‌هایی وجود داشت؛ اما حالا این وسایط به باد فنا رفته‌اند و روز‌به‌روز در حال خرابی و از بین رفتن استند.»

با آمدن طالبان، بسیاری از وسایط نقلیه‌ی دولتی ناپدید شدند

آگاهان سیاسی می‌گویند که پس از به‌قدرت رسیدن طالبان، بسیاری از وسایط ترانسپورتی اداره‌های دولتی ناپدید شده‌است و شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از این وسایط، در کشورهای همسایه و حتا کشورهای عربی دیده شده که از سوی قاچاق‌بران و افراد نامعلوم به آن‌جا انتقال داده شده‌است .

احمدخان اندر، آگاه سیاسی در این باره باور دارد که: «طالبان از وسایط نقلیه‌ی دولتی به شکل غیرقانونی در کابل و دیگر ولایات استفاده می‌کنند و این عمل حکومت پیشین که حالا نیز انجام می‌گردد، خلاف قانون است.»

آقای اندر افزود: «این وسایط، مربوط به‌همه اتباع افغانستان بوده و مربوط به‌بیت‌المال است که باید دقت بیش‌تری در استفاده از آن‌ها صورت گیرد.»

وی گفت که بربنیاد معلومات ابتدایی، تنها از اداره‌ی امور ۱۰۰ عراده وسایط قیمتی لادرک است و در این اداره موجود نیست که «باید توجه شود تا این وسایط پیدا و از آن استفاده‌ی درست شود.»

با این حال، چندی پیش، اول‌گُل ایوبی، رییس منابع بشری وزارت معارف طالبان در مراسم عروسی‌اش، موترهای دولتی را گل‌پوش کرده بود که افزون بر موترهای دولتی که در اختیار خود ایوبی بود، شماری از دیگر موترهای دولتی نیز گل‌پوش شده بود و کاروان آن موتر را تعقیب می‌کردند.

این در حالی است که طالبان همواره توجه به‌حفظ و نگه‌داری بیت‌المال را یکی از تفاوت‌های مهم خود با حکومت پیشین می‌دانند.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که یکی از افراد طالبان، با چرخ‌بال نظامی، هم‌سرش را در روز عروسی از ولایت لوگر به خوست انتقال داده بود که واکنش‌های زیادی را در صفحات مجازی به‌همراه داشت.

شکایت شهروندان کابل از بی‌توجهی طالبان در استفاده از وسایط نقلیه‌ی دولتی تلویزیون آمو.

منبع: تلویزیون آمو

دکمه بازگشت به بالا