افغانستان

ضیا سراج: تمام برنامه‌های جنگی طالبان در کراچی پاکستان ساخته می‌شود

رئیس عمومی امنیت ملی کشور می‌گوید که تمام طرح‌ها و برنامه‌های حملات جنگ‌جویان گروه طالبان در افغانستان، از پاکستان و به ویژه در شهر کراچی طراحی می‌شود.

ضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی امروز (شنبه، ۱۸ ثور) در نشست خبری نهادهای امنیتی در مورد ادعای طالبان مبنی بر رهایی بیش از ۱۰۰ زندانی نیروهای امنیتی از بند این گروه، گفت که کار روی این موضوع جریان دارد، اما تمام این افراد بر خلاف ادعای طالبان نیروهای امنیتی نیستند و شمار زیاد از آن‌ها غیرنظامیان هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت نیز برنامه رهاسازی زندانیان طالب در ماه رمضان را دارند، گفت که در این مورد تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده، زیرا زندانی‌های آزاد شده پیشین این گروه دوباره به میدان‌های نبرد برگشته شده‌اند.

رئیس عمومی امنیت ملی همچنان هشدار داد که شمار محدودی از کارمندان دولتی که تلاش دارند تا با گروه طالبان همکاری کنند، به زودی در برابر آن‌ها اقدام خواهد کرد.

او تاکید کرد که طالبان تمام توان و قدرت جنگی خود را در هفته گذشته به نمایش گذاشت و این گروه بیشتر از این توان جنگی ندارد.

آقای سراج در مورد حمله موتربمب در ولایت لوگر نیز تصریح کرد که این حمله از سوی شبکه حقانی صورت گرفته. او علاوه کرد که یک تن از طراحان این حمله به نام «غازی‌الله» بازداشت شده و به این امر اعتراف کرده است.

رئیس عمومی امنیت ملی یک بار دیگر تاکید کرد که تمام طرح‌های و برنامه‌های حملات طالبان در افغانستان از پاکستان و به ویژه در شهر کراچی طراحی می‌شود.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور می‌گوید کمک‌های جامعه جهانی و کشورهای متحد افغانستان همچنان ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به شکل‌گیری برخی گروه‌های مسلح در نقاط مختلف کشور به هدف مبارزه با طالبان افزود هر گروهی که می‌خواهد از افغانستان در برابر تروریزم دفاع کند، باید زیر رهبری نیروهای امنیتی صورت بگیرد.

او در مورد نشست استانبول بیان داشت که هرچند تلاش‌ها برای برگزاری این نشست ادامه دارد، اما تاکنون زمان دقیق دایر شدن آن مشخص نیست.

آقای محب خاطرنشان ساخت که طالبان توان پیروزی در میدان‌های نبرد را ندارند، زیرا آنان برنامه داشتند که با تشدید عملیات‌های خود در هفت ولایت کشور، بخشی‌های از این ولایت‌ها را سقوط دهند، اما در این برنامه خود ناکام شده‌اند.

به باور مشاور امنیت ملی کشور، طالبان هم عمل تروریستی دارند، هم عمل جرمی و هم در قاچاق مواد مخدر دست دارند و در عین حال ابزار دست استخبارات بیگانه‌اند.

وی تصریح کرد که طالبان ظرفیت تشکیل حکومت در افغانستان را ندارند و آنان تنها به فکر جنگ و گسترش خشونت از راه کشتار مردم هستند.

او همچنان گفت که وضعیت صحی اسدالله خالد، وزیر دفاع ملی بهبود یافته و پس از ماه رمضان به وظیفه خود بر خواهد گشت.

جنرال یاسین ضا، رئیس ستاد مشترک ارتش و سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که جنگ‌ها در ولایت‌های قندهار، هلمند، غزنی، بغلان، فراه و بخش‌های از ولایت هرات شدت گرفته و در جریان این نبردها تاکنون نزدیک به یک هزار جنگ‌جوی طالب کشته و زخمی شده‌اند.

او افزود، در روزهای گذشته یک فرمانده ارشد طالبان به نام «سنایی» که رابط این گروه با شبکه القاعده بود کشته شد و در عین حال ما اسناد و شواهد کافی از همکاری القاعده و پاکستان در جبهه‌های قندهار و هلمند با گروه طالبان به دست آورده‌ایم.

آقای ضیا با اشاره به روند کند پیش‌روی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بیان داشت که جنگ‌جویان گروه طالبان از منازل مسکونی به عنوان سنگر استفاده می‌کنند که این امر از یک سو سبب کندی عملیات‌ها شده و از جانب دیگر باعث افزایش تلفات نیروهای نظامی ما شده است.

وی تصریح کرد که در حال حاضر نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در ولایت‌های غزنی و بغلان در حالت تهاجمی قرار دارند و از حالت دفاعی خارج شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا