افغانستان

طالبان در آستانه حمله به پنجشیر ؛احمد مسعود: اگر طالبان به پنجشیر حمله کند مقاومت خواهیم کرد

در پی بی نتیجه بودن گفتگوها برای تسلیم‌ پنجشیر، رهبری طالبان به نیروهایش دستور داده است این ولایت را به زور تصرف کنند.

احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، فرمانده جبهه مقاومت علیه طالبان که در سال ۲۰۰۱ ترور شد، هشدار داده است که اگر طالبان راه نظامی را انتخاب و به پنجشیر حمله کند، افغانستان درگیر جنگ داخلی خواهد شد.

پنجشیر،‌ واقع در شمال غربی کابل، تنها ولایتی است که در کنترل طالبان نیست و طالبان در قبال آن احتیاط زیادی بکار گرفته‌ اند.

پنجشیر دره‌ایست طویل و کوهستانی و فوق‌العاده صعب‌العبور. این ولایت به تسخیرناپذیری‌ شهرت دارد و از آن به عنوان مرکز مقاومت در مقابل نیروهای شوروی سابق و بعد طالبان یاد می‌شود.

ناظران می گویند که حمله به پنجشیر همچنین می تواند پیامدهای جدی برای طالبان داشته باشد، از جمله فراهم شدن امکان حمله به آنها در دیگر مناطق افغانستان، مانند حملات اخیر در بغلان که کنترل سه ولسوالی از دست طالبان خارج شد.

احمد مسعود روز یکشنبه (۲۲ اوت) در یک مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت: ما می خواهیم طالبان درک کند که تنها راه حل موجود مذاکره است. او افزود: ما نمی خواهیم جنگ در بگیرد.

احمد مسعود در عین حال هشدار داد که اگر طالبان دست به حمله بزند با مقاومت طرفدارانش رو به رو خواهد شد.

او گفت که طرفدارانش آماده مقابله با هر «رژیم مستبدی» هستند.

شماری از نیروهای ولایات دیگر در پنجشیر جمع شده اند

احمد مسعود گفت که خواهان تشکیل یک حکومت فراگیر شامل همه طیف ها و اقوام افغانستان است. او گفت که یک «رژیم تمامیت خواه» نباید توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شود.

احمد مسعود گفت در صورت آغاز درگیری، نیروهای شش هزار نفری او به کمک خارجی نیاز خواهند داشت. او افزود این نیروها فقط از دره پنجشیر نیستند شامل کسانی می شود که از ولایت های دیگر به پنجشیر پناه آورده اند- کسانی که به گفته آقای مسعود، نمی خواهند برای افغانستان هویت دیگری را بپذیرند.

احمد مسعود و امرالله صالح، معاون اول محمداشرف غنی در این ولایت مقاومت علیه طالبان را اعلام کرده اند.

أمر الله صالح

امرالله صالح که اکنون خود را رئیس جمهوری موقت قانونی افغانستان می داند، به بی‌ بی سی گفته است که اگر نیروهای طالبان بخواهند به دره پنجشیر بروند، مسوولیت این کار به عهده آنها خواهد بود.

آقای صالح گفت: اجازه دهید خیلی واضح بگویم: ما دیکتاتوری آخوندی را در کشورم نمی پذیریم.

امرالله صالح افزود: ما صلح می کنیم، اما صلح نباید به معنای تسلیم شدن در برابر گروهی باشد که سوابق گسترده‌ای در نقض حقوق بشر، کشتار مردم دارد. این اتفاق نخواهد افتاد.

احمد مسعود در کنار پدرش احمد شاه مسعود (راست) که در سال ۲۰۰۱ ترور شد

سفیر روسیه در کابل پیشتر گفته بود که که طالبان از سفارت این کشور خواست که پیشنهاد آنها را برای توافقی در مورد کنترل منطقه پنجشیر منتقل کند.

به گزارش آسوشیتدپرس دمیتری ژیرنف روز شنبه گفت که یک عضو ارشد هیات رهبری طالبان از روسیه خواست به جنگجویان در دره پنجشیر بگوید که طالبان به دستیابی به یک توافق سیاسی برای حل وضعیت آنجا امیدوار است.

این دیپلمات گفت طالبان مدعی است که خواهان خونریزی در این منطقه نیست.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان روز شنبه به رسانه ها گفت که طالبان ترجیح می دهد مساله پنجشیر “قبل از اینکه خشونت در میان بیاید این مشکلات از طریق گفت و گوها و تفاهم حل گردد.”

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا