افغانستاناقتصاد

طرح امنیتی پروژه «تاپی» بین افغانستان و ترکمنستان امضا شد

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که طرح امنیتی پروژه انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند، موسوم به طرح "تاپی" بین افغانستان و ترکمنستان امضاء شد.

امضای طرح امنیتی پروژه تاپی برای تطبیق و توسعه پروژه بزرگ انتقال گاز ترکمنستان به جنوب آسیا، به ثبات و شکوفایی منطقه کمک خواهد کرد.

«محمد متیرات امانوف» مسئول پروژه تاپی در ترکمنستان، که به کابل سفر کرده است این طرح امنیتی را با عبادالله عباد، معاون شورای امنیت ملی افغانستان امضا کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که تاپی یک پروژه مهم برای افغانستان است که به امنیت و ادغام منطقه‌ای کمک می کند و بازیگران منطقه‌ای مانند هند و پاکستان را متحد می ‌سازد.

این خط یکهزارو ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که در استان هرات وارد خاک افغانستان می شود و پس از عبور از فراه، نیمروز، هلمند و قندهار وارد خاک پاکستان می شود.

این پروژه در سال ۲۰۱۶ توسط رهبران ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند افتتاح شد و کار عملی آن در ترکمنستان پایان یافته است و قرار است بزودی عملیات اجرایی آن در خاک افغانستان آغاز شود.

هزینه مجموع این پروژه ۲۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

این پروژه توسط چند شرکت از افغانستان و ترکمنستان به شمول تصدی شرکت گاز افغانستان، شرکت دولتی گاز ترکمنستان و دو شرکت خصوصی از افغانستان، اجرا می ‌شود.

مدولت افغانستان می گوید که با بهره برداری از پروژه تاپی، این کشور در ۱۰ سال اول، سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب از گاز این خط لوله را استفاده می کند و در کنار آن ۴۰۰ میلیون دلار حق ترانزیت نیز بدست خواهد آورد.

آمارهای اعلام شده نشان می دهد که قرار است از این خط لوله سالانه ۳۳میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند انتقال یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا