افغانستان

طرح جدید اشرف غنی برای صلح افغانستان اعلام شد

اشرف غنی طرح جدید صلح را برای کنفرانس بین المللی تدوین کرده است.

اشرف غنی رئیس جمهور این کشور یک طرح جدید صلح را برای کنفرانس بین المللی که قرار است به منظور از سرگیری مذاکرات بین کابل و طالبان برگزار شود تدوین کرده است.

براساس طرح دیگری که رسانه‌ها فاش کردند، این تدبیر در حالی انجام گرفته است که، آمریکا و دیگر بازیگران بین المللی حامی این کشور، درباره تشکیل دولت موقتی که طالبان را در برگیرد امیدوارند.

با وجود این رئیس جمهور افغانستان می‌گوید تنها دولت منتخب مردم را می‌پذیرد.

بنابراعلام منابع رسمی، غنی پیش بینی می‌کند در نشستی که قرار است با نظارت سازمان ملل متحد در ترکیه برگزار شود، و واشنگتن و روسیه در آن حضور خواهند داشت ، طرحی را در سه مرحله معرفی کند. تاریخ این کنفرانس هنوز مشخص نشده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است درباره خروج کامل نیرو‌های آمریکایی که همچنان در افغانستان مستقر هستند تصمیم بگیرد. براساس توافقی که فوریه ۲۰۲۰ با طالبان در دوحه امضا شد‏، خروج کامل نیرو‌های آمریکایی مستقر در افغانستان تا تاریخ اول مه پیش بینی می‌شود. بایدن پیش از این هشدار داد که عمل به این مهلت تعیین شده دشوار خواهد بود و طالبان نیز هشدار داد آمریکا مسئول پیامد‌های این تصمیم خواهد بود.

طرح صلح غنی به ویژه توافق سیاسی با طالبان و آتش بس تحت نظارت کشور‌های دیگر را شامل می‌شود.

در این طرح، همچنین ‏، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که طالبان می‌تواند برای تشکیل «دولت صلح» در آن شرکت کند پیشنهاد شده است. برگزاری این انتخابات‏، چندین برنامه توسعه در سراسر کشور و تغییر در «ساختار قانون اساسی» را در پی دارد.
مسئولان افغان اعلام کردند رئیس جمهور پیش از این درباره این طرح با چندین دیپلمات صحبت کرده است.

شورای عالی آشتی ملی افغانستان یکشنبه اعلام کرد پس از جمع آوری ۳۰ سند از احزاب سیاسی مختلف عضو جامعه مدنی و همچنین اسناد مربوط به غنی و عبدالله عبدالله ‏‏، رئیس شورا، پیشنهاد خود را اعلام خواهد کرد.
طالبان‏‏ همواره با برگزاری انتخابات به هر شکل مخالف است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا