افغانستانجهانفن‌آوری

عفو بین‌الملل: طالبان در حال حذف سیستماتیک زنان از جامعه است

معاون دیده‌بان حقوق بشر، پاسخ جامعه جهانی را در باره وضع محدودیت‌ها بر زنان ناامیدکننده می‌خواند و می‌گوید که جامعه جهانی زنان افغانستان را به فراموشی سپرده است.

دستور پوشانیدن صورت مجریان زن در تلویزیون‌ها با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی رو به رو شده است.سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که حکومت تازه در افغانستان در حال حذف سیستماتیک زنان از جامعه است.

عفو بین‌الملل در یک رشته توییت گفته است که اوضاع رسانه‌ها و حقوق زنان در این کشور نگران کننده است و از جامعه جهانی خواسته است که به این موضوع به گونه جدی توجه نماید.

سازمان عفو بین‌الملل، گفته است: «با وجود اینکه طالبان از تامین و رعایت حقوق زنان و دختران اطمینان داده بودند، اما میلیون‌ها زن و دختر افغانستان به شکل سیستماتیک پس از روی کار آمدن دوباره طالبان از جامعه حذف شده می‌روند و جامعه جهانی باید در این باره طالبان را مسوول بداند.»

دیدبان حقوق بشر نیز از این اقدام ابراز تاسف کرده و گفته است که رسانه‌ها و حقوق زنان در افغانستان هدف قرار می‌گیرند.

معاون دیده بان حقوق بشر پاسخ جامعه جهانی را در باره وضع محدودیت‌ها بر زنان ناامیدکننده می‌خواند و می‌گوید که جامعه جهانی زنان افغانستان را به فراموشی سپرده است.

هیدر بار، معاون دیده بان حقوق بشر، گفت: «پاسخ جامعه جهانی به محدودت‌های اخیر خیلی ناامیدکننده است؛ من فکر می‌کنم که بیشتر دیپلومات‌های خارجی که تاکنون به افغانستان آمده اند، در باره حقوق زنان نگران نیستند؛ آنان می‌آیند وضعیت را بررسی می‌کنند و زمانی که می‌روند زنان افغانستان را به فراموشی می‌سپارند.»

سفیر ناروی در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و خیر الله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ بر اهمیت آزادی مطبوعات و مشارکت برابر و معنا دار زنان در جامعه تاکید کرده است.

مونسه مبارز، فعال حقوق زن، گفت:«سازمان های بین‌المللی و نهاد های حمایت از حقوق بشر، اتحادیه اروپا و یوناما مسوولیت‌های شان را در حد اعلامیه‌ها تقلیل ندهند، بل برای تغییر سرنوشت زنان افغانستان یک اقدام عملی را روی دست گیرند.»

در این میان، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا نیز از وضع شدن محدودیت های تازه و در کل از اوضاع کنونی زنان در افغانستان نگرانی کرده است.

دستور کارگیری مجریان زن از ماسک در تلویزیون‌ها واکنش‌های کاربران رسانه‌های اجتماعی را نیز بر انگیخته است، چنان که مجریان مرد هشتک پوشیدن ماسک را در توییتر به راه انداخته اند.

کارشناسان روابط عامه، پوشیدن ماسک را در امر اطلاع رسانی مانع رساندن پیام به بیننده‌گان می‌دانند و نیز نهاد های حامی رسانه‌ها آن را فشار بر آزادی بیان می‌گویند.

نبیل رحیل، استاد دانشگاه، گفت: «پوشانیدن صورت برای گرداننده‌‌گان تلویزیون‌ها سبب می‌شود تا گوینده نتواند کلمات و جملات را به گونه که لازم است، تلفظ کند.»

این در حالی‌ست که گرداننده‌گان زن در طلوع‌نیوز و دیگر رسانه‌های دیداری در نتیجه دستور و فشار وزارت امر به معروف و نهی از منکر روز یک‌شنبه پوشیدن ماسک را عملی کردند، اما ملاحظه طلوع‌نیوز در این باره تاکنون پا برجاست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا