افغانستان

عفو بین‌الملل: حکومت افغانستان باید عاملان «حملات وحشیانه» بر غیرنظامیان را مورد پی‌گرد قرار دهد

سازمان عفو بین‌الملل از افزایش حمله بر غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و از حکومت افغانستان خواسته است که عاملان حملات «وحشیانه» بر غیرنظامیان را بازداشت کند و مورد پی‌گرد قرار دهد.

این سازمان روز چهارشنبه، بیست‌وششم جوزا، با نشر گزارشی گفته است که تنها در یک هفته اخیر بیش از ۲۴ غیرنظامی کشته شده‌اند.

این نهاد به حمله بالای واکسیناتوران در ننگرهار اشاره کرده و گفته است که در آن حمله پنج کارمند وزارت صحت جان باختند و چهار تن دیگر زخمی شدند. به گفته سازمان عفو بین‌الملل، این حمله در حالی انجام شده که پیش‌تر دو موتر مسافربری در غرب کابل هدف انفجار ماین قرار گرفت و در نتیجه هفت غیرنظامی که همه از قوم هزاره‌ بودند، کشته شدند و شش تن دیگر زخم برداشتند.

سمیرا حمیدی، فعال عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی، در این گزارش تصریح کرده است که هدف قرار دادن غیرنظامیان بدون وقفه ادامه دارد. به باور او از آن‌جایی که گفت‌وگوهای صلح بی‌نتیجه بوده و نیروهای بین‌المللی در حال بیرون شدن هستند، غیرنظامیان بیش‌تر در معرض حملات قرار دارند و بهای خشونت‌ها را می‌پردازند.

این فعال عفو بین‌الملل از حکومت افغانستان خواسته است که تحقیقات مستقل و موثر را در مورد حملات بر غیرنظامیان آغاز کند و به این حملات نقطه پایان بگذارد.

در گزارش از طرف‌های درگیر جنگ خواسته شده که همه اقدامات را برای محافظت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه در نظر بگیرند. افزون بر این، از جامعه بین‌المللی خواسته شده که از غیرنظامیان و اقلیت‌ها در جریان گفت‌وگوهای صلح حمایت کند.

این گزارش هم‌چنان به کشتار ماین‌روبان در بغلان اشاره کرده و گفته است که در آن حمله ده ماین‌پاک که بسیاری آن‌ها هزاره بودند، کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

با این حال سمیرا احمدی تصریح کرده است که در ماه‌های اخیر حملات «هولناک» بر دانش‌آموزان‌، کارمندان صحت عامه، بشردوستان و غیرنظامیان در خیابان رخ داده است. او تأکید کرده است که حمله بر غیرنظامیان جنایت جنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا