افغانستانجهان

حکمتیار با رئيس استخبارات پاکستان در کابل دیدار کرد

یک منبع نزدیک به حکمتیار به رسانه‌ها گفته است که شنبه شب ژنرال فیض حمید سرپرست استاخبارات آی اس آي پاکستان پس از دیدار با طالبان همچنین با گلبدین حکمتیار ، رهبر حزب اسلامی دیدار کرد و مسائل مربوط به تشکیل دولت فراگیر را مورد بحث قرار داد.

بنا به گزارش‌ها، رئیس سازمان استخبارات نظامی ارتش پاکستان (ای‌اس‌ای) در سفری غیرمنتظره از اسلام آباد به کابل سفر کرده است. همزمان، طالبان گفته بود که روز شنبه دولت مورد نظر خود را اعلام می‌کند. ‌

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که ژنرال فیض حمید، رئیس آی‌اس‌آی در راس هیاتی، صبح امروز به کابل سفر کرده است.

او بالاترین مقام پاکستانی است که پس از تسلط طالبان بر کابل به پایتخت افغانستان سفر می‌کند.

گفته شده که او به دعوت طالبان به کابل سفر کرده است، در این دیدار او با نجیب الله، مسئول استخبارات طالبان و سایر مقام‌های دیگر این گروه ملاقات می‌کند.

سفر رئیس سازمان استخبارات نظامی پاکستان به کابل در روزی که قرار بود طالبان دولت خود را اعلام کند، بیشتر از هر چیز دیگری حاوی پیام سمبولیک است. به این معنا که پاکستان در رقابت بر سر کنترل افغانستان علیه همه، به ویژه هند پیروز شده است.

ژنرال فیض حمید، رهبری سازمان اطلاعاتی را برعهده دارد که آمریکا و دولت‌های پیشین افغانستان، بارها آن را به حمایت و راه‌اندازی جنگ نیابتی و حتی “حمایت کامل نظامی” از طالبان متهم کرده اند.

سفر آقای حمید در این زمان که خبرهای تایید نشده اختلافات درونی در میان جناح‌های طالبان بر سر تشکیل حکومت جدید مطرح است، نیز مهم ارزیابی می‌شود.

سفر او همچنین در زمانی صورت می‌گیرد که جنگ شدید برای تصرف پنجشیر، آخرین پایگاه نیروهای مقاومت علیه طالبان جریان دارد.

در دهه ۱۹۹۰ نیز جنبش مقاومت در پنجشیر این نهاد پاکستانی را در پس جنبش طالبان و ناکامی دولت مجاهدین می‌دانستند.

هرچند طالبان در مورد سفر آقای حمید سکوت کرده است. در نهایت، دلیل سفر آقای حمید هرچه باشد، سفر او، پیام روشن تجلیل از پیروزی پاکستان در این رقابت نفسگیر را به افغانها و شاید جهان می‌فرستد.

پشتیبانی سازمان استخبارات نظامی ارتش پاکستان موسوم به ‌آی‌آس‌آی از گروه طالبان همواره موضوعی جنجالی و خبرساز بوده است.

لیندسی هلسام، گزارشگر شبکه چهار بریتانیا در کابل در توییتی نوشته که ژنرال فیض حمید به هتل سرینا کابل وارد شد. او به من گفت که سفیر پاکستان را ملاقات می‌کند و چیزی در مورد ملاقات با رهبری طالبان نگفت (که البته می‌بیند!)

حدود سه هفته از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان گذشته است و هنوز این گروه موفق به معرفی دولت نشده است.

در حالی که مقام‌های طالبان رایزنی‌ها با چهره‌های سیاسی و دیپلمات‌های غربی در این زمینه را پیش از ورود به کابل در ۱۴ آگوست آغاز کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا