افغانستاناقتصاد

عواید ریاست صنعت و تجارت ولایت کندز ۴۸ درصد افزایش یافته است

مسوولان می‌گویند که عواید ریاست صنعت و تجارت ولایت کندز ۴۸ درصد و شاروالی مرکز این ولایت ۴۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است .

به گفته مسوولان ریاست صنعت و تجارت کندز، این نهاد از بهر تمدید و توزیع جواز به شرکت‌های تولیدی بیش از ۱۲ میلیون افغانی عواید جمع‌آوری کرده است.

محمد رحیم سیرت، رییس صنعت و تجارت کندز، می‌گوید: «در سال جدید به تعداد ۱۱۲ نفر جواز جدید توزیع و جواز ۳۰۳ نفر را تمدید کردیم که از مدرک‌ جوازها، عواید ما ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.»

مسوولان شاروالی کندز هم‌چنان اعلام کرده‌اند که در ۱۱ ماه سال روان ۱۲۰ میلیون افغانی از بخش‌های مختلف این اداره عواید جمع‌آوری کرده‌اند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

تاج الدین سهاک، سخنگوی شاروالی کندز، می‌گوید: «از بخش‌های مختلف مانند محصول صفایی، تعرفه گمرکی، جوازهای اصناف و کرایه ملکیت‌ها ۱۲۰ میلیون افغانی عواید جمع‌آوری کرده‌ایم. در ۱۲ ماه سال گذشته، ۸۶ میلیون افغانی عواید جمع‌آوری شده بود.»

اما دکانداران و مالکان شرکت‌های تولیدی در کندز از نبود بازار شکایت دارند. آنان می‌گویند در گذشته به خارج از کشور صادرات داشتند، اما در حال حاضر صادرات آنان کاهش یافته است.

وسیم اکرم، متشبث، گفت: «در گذشته ما به ایران پاکستان وعراق صادرات داشتیم، اما صادرات ما نسبت به گذشته کمرنگ شده است. از حکومت می‌خواهیم برای فراهم کردن زمینه صادرات با ما همکاری کنند.»

این در حالی است که مسوولان محلی کندز می‌گویند همواره به‌خاطر ایجاد سهولت برای تجار و سرمایه‌گذاران تلاش کرده‌اند. آنان ابراز امیدواری می‌کنند که در سال جدید تلاش‌های شان جهت بازاریابی خارجی شرکت‌های تولیدی نتیجه خوب بدهد.

دکمه بازگشت به بالا