نگاه‌ها

غنی چال باز است اما نمی‌تواند خلیل زاد را فریب دهد

نویسنده ای این سطور وقتی گل چین طرح آقای غنی در رابطه به کنفرانس صلح افغانستان در ترکیه را خواندم، به یاد بیانیه ای ایشان در کنفرانس اضطراری کشور های اسلامی در سال 2018 در استانبول افتادم.

در ششم اپریل 2017 دونالد ترامپ بیت المقدس را به صفت پایتخت رسمی اسرائیل به رسمیت شناخت و فرمان انتقال سفارت این کشور به قدس را صادر نمود. در پی این تحول سران کشورهای اسلامی بنا به دعوت اردوغان رئیس جمهور ترکیه در 18 ام می 2018 به ترکیه رفتند تا در یک نشست تاریخی اشتراک و از حقوق مردم فلسطین دفاع نمایند. آقای غنی در این کنفرانس حضور یافته و بیانیه ای مکتوب خود را قرائت نمود. جالب و اما این که این بیانیه بر خلاف سخنرانی بسیار صریح، ساده و روشن آقای عباسی صدر اعظم وقت پاکستان، نه فقط کوچک ترین اشاره ای از دور نزدیک به اصل موضوع نداشت که بل به شکل ضمنی در دفاع از رژیم اسرائیل ارائه شد.

آقای غنی برای این که بتواند نیت خود را در لفافه بگذارد، بیانیه اش را بسیار پیچیده و گنگ ارائه کرد. این بیانیه آری، آن قدر پیچیده و غامض تهیه شده بود که درک پیام آن شاید برای 90% اشتراک کنندگان در این کنفرانس میسر نبود. این مانور اما، موفق بود چون از یک طرف هیچ عکس العملی منفی را در افغانستان در پی نداشت واز جانب دیگر منبر کنفرانس اسلامی علی الاقل در یک مرحله ای مهم و توسط افغانستان و رئیس جمهور این کشور به دفاع کده ای ضمنی از اسرائیل مبدل شد.

نکاتی که در رابطه به کنفرانس صلح استانبول در سایت بی بی سی به نشر رسیده اند، درست داستان فوق را تداعی می کنند. آقای غنی در این جا نیز با مهارت نیت خود را زیر زده و با کلمات بازی می کند تا آب را گل آلود و از آن ماهی بگیرد. این شما و این گل چین طرح دومین مغز متفکر جهان که بدون دست کاری از سایت بی بی سی گرفته شده و در این صفحه گذاشته شده اند.

“بخش اول این طرح زیر عنوان ایجاد ثبات سیاسی؛ شامل موافقت بر سر موفقیت نهایی، توافق بر سر آتش بس و نظارت بین المللی، توافق بر سر اصول دولت صلح، بدست آوردن ضمات بین المللی و منطقه‌ای و جستجوی ساختاری برای مبارزه با تروریسم و تایید آن توسط لویه جرگه است.

بخش دوم طرح نیز به ایجاد ‘دولت صلح ‘ پرداخته است. این بخش نیز شامل گرفتن تدابیر لازم برای حرکت به سمت موفقیت نهایی، اقتدار قانون اساسی و ساختار قانونی برای اجرای آن، برنامه‌های حکومت‌داری و توسعه، امنیت، آتش بس وغیره است، برگزاری انتخابات نیز شامل این بخش است.

بخش سوم نیز شامل تقویت صلح از طریق یک نقشه راه برای ‘موفقیت نهایی ‘ است. این بخش نیز شامل ساختار قانون اساسی، ساختار سیاسی بعلاوه مصالحه ملی است.”

در خاتمه باید اعتراف کنم که من شاید به دلیل قلت زاد، هدف آقای غنی را خیلی روشن نفهمیدم، اما، نمی دانم دیگران با این رجز خوانی و سفسطه سرایی چه خواهند کرد. غنی البته می خواهد همه را مبهوت و کلافه کند و به مراد خود برسد، غافل از این که خلیل زاد با حقه بازی های وی آشناست و البته بر سر رینگ مشخص خواهد شد که غنی آدمک کوکی بیش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا