افغانستان

فاجعه واژگونی قایق پناهجویان در ایتالیا؛ آمار تلفات افغانهای غرق شده به 78 تن رسید

سرویس بین‌الملل: بیش از یک هفته از غرق شدن کشتی حامل حدود ۱۸۰ مهاجر که از شهر ازمیر ترکیه به سمت ایتالیا حرکت کرده بود، می گذرد. ، تاکنون شماری از مسافران هنوز پیدا نشده‌اند.

کبری رحمتی، شهروند افغانستانی مقیم ایتالیا که از محل حادثه دیدار کرده، به ایندیپندنت فارسی گفته است که کشتی غرق‌شده ظرفیت انتقال حدود ۱۰۰ نفر را داشته، اما قاچاقچیان بیش از ۱۸۰ نفر زنان و کودکان را در این کشتی جا داده بودند.
وی به نقل از یکی از شهروندان افغان که نجات یافته و اکنون در ایتالیا تحت درمان است، گفت کشتی تا ۵۰۰ متری ساحل رسیده بود و پس از آن غرق شد.
از میان کودکان افغان که سوار این کشتی بودند، تنها یک کودک ۹ ساله نجات یافته است که در کمپ آوارگان نگهداری می‌شود.
قربانیان در یک سالن ورزشی در شهر کروتونه داخل تابوت‌ها نگهداری می‌شوند و دولت ایتالیا تعهد کرده است که همه اجساد را با هزینه دولتی به افغانستان بفرستد.
خالد ذکریا، سفیر افغانستان در ایتالیا که به محل حادثه رفته است، تا‌کنون نتوانسته با افراد نجات‌یافته و تحت درمان ملاقات کند.
خانم رحمتی گفت: «پولیس ایتالیا به جز اعضای درجه یک خانواده‌های قربانیان، به کسی دیگر اجازه نمی‌دهد از بیمارستان‌هایی که افراد نجات‌یافته تحت درمان‌اند، دیدن کند».
وی افزود که تلاش‌ها برای یافتن افرادی که ناپدید شده‌اند جریان دارد، اما به‌دلیل اینکه ساحل محل حادثه، شنی و طوفانی است و هر ساعت به ضخامت شن‌ها افزوده می‌شود، یافتن اجساد افراد ناپدید‌شده به تاخیر افتاده است.
رحمتی در ادامه افزود که دولت ایتالیا تاکنون با خانواده‌های همه ۷۸ شهروند جان‌باخته افغانستان که تاکنون هویتشان ثبت شده است، نتوانسته تماس برقرار کند و دولت ایتالیا در صورتی که خانواده‌ها بخواهند اجساد قربانیان به افغانستان فرستاده شوند، این کار را انجام می‌دهد.
او در مورد افراد نجات‌یافته و تحت درمان گفت که طبق تصمیم دولت ایتالیا این افراد اگر خواسته باشند می‌توانند در این کشور بمانند و درخواست پناهندگی بدهند.
سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا، روز پنجشنبه، از سالن ورزشی که در آن اجساد قربانیان نگهداری می‌شود، دیدن و با بستگان قربانیان صحبت کرد. براساس اطلاعات مقام‌های ایتالیایی، سرنشینان این کشتی شامل شهروندان افغانستان، ایران، سومالی، پاکستان، فلسطین و سوریه می‌شدند که ۸۰ تن آنان نجات یافته‌اند.
پیش از این، سفارت افغانستان در ایتالیا اعلام کرده بود که تنها هویت ۳۲ شهروند افغان که در حادثه غرق شدن کشتی جان‌های شان را از دست دادند، تثبیت شده است.
نزدیک به 15 روز پیش، اجساد ۱۸ مهاجر افغانستانی که در اثر گرسنگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن در داخل یک کامیون جان باخته‌ بودند، در حومه شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان، پیدا شد.
پولیس بلغارستان گفت این مهاجران در تلاش برای رسیدن به یکی از کشورهای اروپایی، در ۲۰ کیلومتری شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان، ساعت‌ها بدون آب و غذا ماندند و در نتیجه خفگی و کمبود اکسیجن جان باختند.
در همین حال، به‌تازگی دولت آفریقای جنوبی تصمیم گرفت که درخواست پناهندگی ۲۲ شهروند افغانستان را که با عبور از کشورهای مختلف به آن کشور رسیدند، رد کند.

دکمه بازگشت به بالا