افغانستانویدئو

افغانستان؛ زندان دختران/ فیلم

فقط به این دلیل که ما دختر هستیم مانند جنایتکاران با ما رفتار می‌شود. افغانستان برای ما به زندان تبدیل شده است.

نها چند ساعت پس از بازگشت به کلاس‌های درس، رویا‌های دختران دانش آموز افغان بر باد رفت، زیرا طالبان دوباره آن‌ها را به خانه فرستادند.

چند روز پس از آن که طالبان به دختران افغان اجازه بازگشت به مدارس را دادند، ادیبه حیدری احساس می‌کند که در زندان است.

این دختر ۱۳ ساله یکی از هزاران دختر شادی بود که برای اولین بار از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ماه اوت، روز چهارشنبه مدارس متوسطه در سراسر کشورش بازگشایی شدند.

اما تنها چند ساعت پس از کلاس ها، وزارت معارف طالبان با تغییر سیاست همه را شوکه کرد و باعث شد دختران دانش آموز احساس خیانت کرده و جامعه بین المللی خشمگین شوند.

ادیبه که برای مدت کوتاهی به مدرسه دخترانه الفتح در کابل، پایتخت رفت، گفت: نه تنها من، بلکه همه معتقد بودند که طالبان تغییر کرده است.

ملاحت خواهر ۱۱ ساله او هم گفت: وقتی همه را از مدرسه به خانه فرستادند، فهمیدیم که طالبان همان طالبان ۲۵ سال پیش هستند. فقط به این دلیل که ما دختر هستیم مانند جنایتکاران با ما رفتار می‌شود. افغانستان برای ما به زندان تبدیل شده است.

زمانی که طالبان به قدرت بازگشتند، در مقایسه با اولین رژیم خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، که به دلیل نقض حقوق بشر بدنام شد، وعده حکومت نرم تری را دادند. آن‌ها مدعی احترام به حقوق زنان، مطابق با تفسیرشان از قوانین شریعت اسلامی بودند، و گفتند که دختران اجازه تحصیل تا دانشگاه را خواهند داشت.

اما طالبان مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را بر زنان تحمیل کرده‌اند و عملاً آن‌ها را از بسیاری از مشاغل دولتی منع کرده‌اند، بر لباس‌هایی را که می‌پوشند نظارت می‌کنند و از سفر به خارج از شهرهایشان به تنهایی جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین چندین فعال حقوق زنان را بازداشت کرده اند.

هیچ توضیح روشنی برای وارونه شدن تصمیم دقایق آخر طالبان درباره بسته ماندن مدارس متوسطه وجود ندارد، اما گزارش‌هایی که از یک جلسه محرمانه در این هفته به بیرون درز کرد، انگیزه‌هایی از مشکلات با لباس‌های فرم گرفته تا رد کامل نیاز به آموزش برای دختران نوجوان را نشان می‌دهد.

وزارت معارف طالبان همچنان اصرار دارد که مدارس دوباره راه اندازی شوند، اما تنها زمانی که دستورالعمل‌های جدید صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا