افغانستان

قطعنامۀ گردهمایی بزرگ علماء افغانستان در کابل

عالمان دین، بزرگان قوم و متنفذین که برای سه روز در “گردهمایی بزرگ علماء افغانستان” در کابل اشتراک کرده بودند، امروز با صدور قطعنامۀ یازده ماده‌یی موقف شان را در خصوص نظام اسلامی موجود و وضعیت جاری در کشور قرار ذیل اعلام کردند:
مادۀ اول: نظام اسلامی نعمت بزرگ الله سبحانه و تعالی و خواست همیشه‌گی ملت مؤمن ما بوده است. تجربه ثابت کرده است که نظام اسلامی، عدالت، امینت، عزت و برکت را همرای خود دارد. نظام اسلامی آرمان و هدف بزرگ جهاد و بیشتر از چهار دهه قربانی، هجرت‌ها و مشقت‌های ما بود، اینکه به فضل و مرحمت خاص الله سبحانه و تعالی در کشور عزیز ما نظام اسلامی حاکم شده است، ما نه تنها از آن حمایت قاطع می‌نمایم، بلکه دفاع و حمایت همه جانبه از آن را وجیبه دینی و ملی تمام ملت ما می‌دانیم.
مادۀ دوم: ما یکبار دیگر بیعت خویش را با زعیم امارت اسلامی افغانستان امیر المؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبةالله آخندزاده حفظه الله تجدید او از وی قاطعانه حمایت می‌کنیم. جناب شان را منحیث حاکم شرعی و زعیم امارت اسلامی پذیرفته و می‌پذیریم و از درگاه الله سبحانه و تعالی برایش در تمام امور دینی و دنیوی توفیق استدعا می‌نمایم.
مادۀ سوم: از اینکه امارت اسلامی از متن مردم افغانستان برخاسته است و هیچ جهت بیرونی در اقامۀ آن دخالت ندارد؛ بناءً همین دلیل موثق مشروعیت داخلی آن می‌باشد. هم‌چنان در تمام کشور امنیت سراسری را تأمین نموده، جزایر قدرت را از میان برداشته، تهدیدات متوجه به افغانستان و کشورهای منطقه را خنثی نموده، فرهنگ فساد، غصب و اختلاس را در حکومت‌داری ختم کرده و یک نظام حاکم مرکزی و قدرتمند را در افغانستان ایجاد کرده است. تقویت این نظام نه تنها به نفع افغانستان و کشورهای منطقه، بلکه به منفعت تمام جهان می‌باشد. بناءً بالای کشورهای منطقه و جهان، ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی به ویژه کشورها و سازمان‌های اسلامی صدا می‌کنیم که امارت اسلامی را منحیث یک نظام مشروع به رسمیت بشناسند، با آن تعامل مثبت نمایند، تمام تحریمات را از افغانستان بردارند، سرمایه‌های منجمد شدۀ ملت افغان را آزاد و در ترقی اقتصادی و بازسازی از ملت ما پشتیبانی نمایند.
مادۀ چهارم: ما از فرمان صادر شده از سوی امارت اسلامی افغانستان در خصوص جلوگیری از کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر حمایت قاطع خود را ابراز می‌داریم.
مادۀ پنجم: ما با توجه به اصل احترام متقابل و تعامل از موقف امارت اسلامی در رابطه به سیاست عدم مداخله در امور کشورهای همسایه، منطقه و جهان و عدم استعمال خاک افغانستان بر علیه آنان حمایت می‌کنیم. هم‌چنان بر اساس تعامل بالمثل از کشورهای همسایه، منطقه و جهان می‌طلبیم که در امور داخلی افغانستان مداخله نکرده و به هیچ‌کسی اجازه ندهند که از خاک شان برخلاف افغانستان فعالیت نمایند.
مادۀ ششم: امارت اسلامی افغانستان یک نظام حاکم اسلامیست که بالای تمام کشور سلطه دارد و در کشور امنیت و عدالت را تأمین نموده و مخالفت مسلحانه در برابر این نظام بغاوت و فساد فی الارض پنداشته می‌شود که دفع نمودن آن بالای امارت اسلامی افغانستان و ملت واجب می‌باشد. هم‌چنان هر نوع مخالفت با این نظام حاکم اسلامی که در تضاد با شریعت اسلامی و منافع ملی می‌باشد، فساد و عمل ناجایز است.
مادۀ هفتم: بالای ملت صدا می‌کنیم که پدیده “فتنه انگیز” بنام داعش خوارج عصر امروز و فرقۀ باطله است که در کشور اسلامی ما اشاعۀ فساد می‌کند، با آنها هر نوع کمک و رابطه داشتن شرعاً ناجایز است.
مادۀ هشتم: بر آنعده علماء که از طریق رسانه‌های اجتماعی موضوعات اختلافی را دامن می‌زنند، صدا می‌کنیم که از مناظره‌ها و مباحث زیان‌بار جداً اباء ورزند؛ زیرا که باعث ایجاد تشویش و اختلافات در بین مردم می‌گردد و نیز سبب ایجاد فتنه در میان ملت می‌شود.
مادۀ نهم: بالای امارت اسلامی صدا می‌کنیم که در راستای عدالت، تعلیم دینی و عصری، صحت، زراعت، صنعت، حقوق اقلیت‌ها، اطفال، زنان و تمام ملت در مجموع پیشرفت همه جانبه، رشد اقتصادی و انکشاف متوازن در روشنایی شریعت مقدس اسلامی توجه نمایند.
مادۀ دهم: ما بالای رهبری امارت اسلامی صدا می‌کنیم که وحدت موجود شان را بیشتر از این مستحکم سازند؛ وحدت ملی را بیشتر تقویت بخشیده و از تمامیت ارضی حراست نمایند. هم‌چنان در راستای تحقق مصالح ملی و رفاه مردم و جلوگیری از فقر و بیکاری گام‌های ارزنده بردارند.
مادۀ یازدهم: چنانچه امارت اسلامی سلسله دعوت شخصیت‌های که به خارج رفته اند را آغاز نموده است؛ ما از آن حمایت می‌کنیم. افغانستان خانۀ مشترک همه افغانان است، هیچ فردی در اینجا نباید احساس بیگانه‌گی کند. از شخصیت‌های مقیم در خارج تقاضای ما اینست که وضعیت پیش آمده را فرصت بدانند و به وطن خویش برگردند و از فعالیت‌های مغرضانه به تحریک بیگانه‌گان اجتناب ورزند.منبع: خبرگزاری کوکچه

دکمه بازگشت به بالا